Obří dopravní stavba by skrze celé Čechy propojila řeky Dunaj, Odru a Labe. Tento megaprojekt za zhruba 250 miliard korun má nejen zastánce, ale i odpůrce. „Rozhodnutí je na ministerstvu, které tento projekt celý řídí. První věc, která musí teď proběhnout, je studie proveditelnosti. Dokud nebude, všechny řeči o kanálu jsou čiré spekulace. Já jsem přesvědčen o tom, že studie proveditelnosti dopadne dobře a že ten projekt smysl má,“ řekl hned v úvodu rozhovoru Fojtů.
Studie ještě sice zadaná není, ale podle vyjádření Fojtů pro Týden.cz k tomu chybí jen velmi málo. „Byla vytvořena pracovní skupina, která se jí bude zabývat. Zadávací dokumentace už je prakticky hotová a musí se na ní ještě nějaké věci dodělat. Zadávací řízení by mělo odstartovat někdy na konci roku a zpracování by nemělo trvat déle než půl roku,“ uvedl Lubomír Fojtů.
Podle něj existuje spousta projekčních firem, které by svedly studii vypracovat. Na otázku, kolik bude stát, Fojtů odpověděl: „Do třiceti milionů korun.“
Projekt se posuzuje podle kritérií EU. „Všechno se řídí 'kuchařkou' Evropské komise, podle níž se dnes posuzují všechny infrastrukturální projekty. Každou oblast jako doprava nebo životní prostředí by měl posuzovat někdo, kdo je expert. Nepředpokládám, že by to tedy celé dělala jedna firma, a ani by to nebylo správné,“ míní Fojtů.
30 milionů vynaložených na studii Fojtů nepovažuje za zbytečně vydané
„Jestliže jsou tady zastánci i odpůrci, ale ani jedni nejsou schopni dát na stůl nějaká čísla, tak aby bylo možné se bavit dál, je nutné prostě ty peníze za studie dát. A myslím si, že jak odpůrcům, tak zastáncům se to vyplatí. Pokud se ukáže, že ta stavba nemá cenu, tak se to jednou provždy smete ze stolu. Ale já si spíš myslím, že se to ze stolu nesmete a dopadne to dobře,“ prozradil Fojtů.
Lubomír Fojtů připustil, že kanál Dunaj-Odra-Labe nyní není v mapě klíčových transevropských cest. Pokud by však studie proveditelnosti dopadla dobře a byla vůle stavět, je prý Fojtů pevně přesvědčen, že na úrovni Evropské komise není problém dostat projekt do mapy zpátky. To by pak totiž zajistilo i určitý zdroj financí pro tak náročnou stavbu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr