Vicepremiérka Peake si od toho slibuje vyšší transparentnost politických stran, což by mělo zlepšit také jejich pověst. Návrh se inspiruje zahraničními přístupy a doporučeními Rady Evropy.
Oddělený transparentní účet pro vedení volební kampaně
Materiál se zmiňuje i o řadě dalších opatření, mezi kterými nechybí často diskutovaná povinnost stran zřídit si oddělený transparentní účet pro financování volební kampaně či předkládat podrobnější výroční finanční zprávy.
Analýza nabízí na výběr mezi tím, že by v budoucnu na hospodaření stran dohlížel nový správní orgán, dále rozšířením pravomocí NKÚ a nebo zachováním současné právní úpravy s rozšířením působnosti sněmovního kontrolního výboru. Tato třetí varianta však podle ministerstva vnitra neřeší některé nedostatky nynějšího stavu.
Nový orgán musí mít mandát a prostředky na kontrolu politických stran
Kdyby vznikl nový orgán, který by měl na starosti sledování stranických peněz, měl by získat mandát a adekvátní prostředky ke kontrole financování nejen stran, ale i jejich volebních kampaní a kampaní spřízněných nezávislých kandidátů. Měl by také dokázat prošetřovat podněty občanů a mít odpovídající sankční pravomoc, uvádí analýza vnitra.
V současnosti existuje 178 stran a hnutí, z toho je zhruba 60 neaktivních. Ke kontrole takového počtu by bylo potřeba asi 15 pracovníků, kteří by potřebovali odpovídající technické podmínky včetně alespoň dvou aut. Roční náklady by byly kolem 18 milionů korun, dalších pět by bylo třeba na rozjezd.
Pokud by hospodaření stran začal kontrolovat NKÚ, měl by podle analýzy vůči nim sankční pravomoc příslušný finanční úřad na základě jeho zjištění. Analýza ale upozorňuje na to, že podobné rozšíření pravomocí NKÚ by se mohlo dostat do konfliktu s nálezem Ústavního soudu, který rozhodl, že NKÚ smí kontrolovat pouze hospodaření se státním majetkem.
Rozšíření pravomocí NKÚ by se mohlo dostat do konfliktu s nálezem Ústavního soudu
Výhodou varianty s NKÚ je to, že by nebyla zřizována nová instituce. Nevýhodou je dělba pravomocí mezi dva správní orgány. Rozšíření pravomocí NKÚ směrem ke stranickým pokladnám by si prý vyžádalo posílení personálu úřadu o sedm osob a odpovídající posílení jeho rozpočtu.
Mezi nedostatky současného stavu financování stran, které dokument vypočítává, patří nedostatečný přehled o skutečném toku peněžních prostředků ve výročních zprávách, které strany předkládají do Poslanecké sněmovny. Vůbec není stanovena povinnost oceňovat nepeněžité dary a chybí pravidla pro vykazování věcných darů, ale i úvěrů a jejich bezúplatného plnění.
Strany nemusí oceňovat nepeněžité dary a nejsou upraveny vazby stran na jiné subjekty
Analýza poukazuje také na to, že v nynější právní úpravě nejsou ošetřeny vazby stran na jiné subjekty, například na jimi založené obchodní společnosti a družstva či občanská sdružení, která stranu podporují.
V analýze je návrh na zpřísnění sankcí. Jejich výše by odpovídala lhůtě, v níž měla určitá strana či hnut splnit svou povinnost. Pokutovalo by se nepředložení výroční finanční zprávy či její zpoždění a také nedodržení požadavku zřídit oddělený účet pro financování volební kampaně.
Související:
- Peake: Vyšší transparentnost zlepší pověst politických stran
- Evropa nám radí: Máte problém. Divné financování stran
- Komárek: Jen Babák není. Co to vzít ve financování stran opačně?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe