Významové rozlišení se netýká jen těchto dvou sloves a jejich tvarů a odvozenin, ale pochopitelně i dalších předponových sloves se základy bít a být (s předponami do-, od-, po-, při-, vy- z-), popř. i dvojic jako např. pikat a pykat, vír a výr, bidlo a bydlo. Poslední z nich je využita ve stařičké slovní hříčce: O strom bylo opřené bidlo (= tyč). Na tomto bidle si postavil pták své bydlo (= obydlí). Jednou zafoukal silný vítr a obě b-dla spadla. Ta se opakovaně čas od času vynořuje a „nutí“ uživatele češtiny, kteří se na řešení neshodnou se členy své rodiny či přáteli a kolegy nebo dalšími přispěvateli internetových diskusí, telefonovat do jazykové poradny a ověřovat si, jak to s těmi bidly/bydly vlastně je (pokud vás zajímá, co se dozvědí, můžete se podívat na: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=100#nadpis13).
Uplynulo pár týdnů, přišel květen, s ním maturitní testy a v jejich zadání úkol najít větu s pravopisnou chybou. Pro většinu maturantů nebylo těžké určit, že chyba je ve větě Ze zahraniční stáže se vrátil nabytý zkušenostmi. Pro některé to však problém byl a o své pocity se pak podělili na internetu: „Další věc, kterou si ještě dovolím považovat za netaktní, je otázka s nabytými zkušenostmi.“ „Musím se přiznat, že nejvíc jsem se zapotila asi nad první otázkou. Opravdu si nedovedu připustit, že nabít zkušeností je s měkkým I.“
Ani já si nedovedu představit, že bych měla psát *nabít zkušeností. Pes je zakopaný v tom, nakolik jsme zvyklí a ochotní věnovat potřebnou pozornost tomu, co děláme – v tomto případě přečtení věty. V ní se neříká odjel nabýt zkušeností (= odjel, aby získal zkušenosti), ale vrátil se nabitý zkušenostmi (= plný, napěchovaný k prasknutí). Není podstatné, zda někdo odjel, či se vrátil (ostatně mohl být zkušenostmi nabitý už při odjezdu), ale jde o význam sdělení. Spojení nabýt zkušenosti je v praxi výrazně frekventovanější než spojení nabitý zkušenostmi, přesto bychom neměli podlehnout prvotnímu pocitu, že po b jsme zvyklí vídat y, ale uvědomit si, co výpověď říká. Signálem pro zvýšenou pozornost je například už i vazba: buď se 2. pádem (nabyl zkušeností; nověji proniká i 4. p. nabyl zkušenosti), nebo se 7. pádem (nabit zkušenostmi).
Je nepochybné, že časový tlak a celkový stres provázející testované studenty na pohodě nepřidají, ale nejde v takovýchto situacích o to, abychom prokázali nejenom své znalosti (v tomto případě jde o učivo prvního stupně základní školy), ale i schopnost se zamyslet? To by přece neměl být pro maturanty (leckdy budoucí vysokoškoláky) takový problém.
Mezi příklady v lednovém příspěvku o dobíjení baterek byla i věta: Vědomosti a znalosti nabýváme = získáváme tak dlouho, až se jimi zcela naplníme a jsme pak přímo nabiti (poté můžeme úspěšně složit zkoušku nebo ohromit přátele). Přeju všem maturantům, ať se jim to podaří.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV