CertiCon vyvíjí v rámci projektu SIDAS řešení pro zlepšení zabezpečení železničních přejezdů

14.11.2016 13:35 | Zprávy

ROZHOVOR Společnost CertiCon a.s se řadí mezi přední české technologické firmy vyvíjející unikátní softwarová a hardwarová řešení nacházející uplatnění v oblasti zdravotnictví, leteckého a automobilového průmyslu či telekomunikací V současné době má společnost cca. 350 zaměstnanců a své služby a řešení dodává převážně nadnárodním gigantům typu Medtronic, AIRBUS, BOSCH apod. Od počátku října letošního roku dostal CertiCon na starost vývoj řešení v rámci projektu SIDAS, který je součástí programu podpory aplikovaného výzkumu a vývoje Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem TRIO. Nejen o tomto projektu jsme se bavili s Vladimírem Maříkem jr., obchodním ředitelem společnosti CertiCon.

CertiCon vyvíjí v rámci projektu SIDAS řešení pro zlepšení zabezpečení železničních přejezdů
Foto: Archiv společnosti
Popisek: Vladimír Mařík, obchodní ředitel společnosti CertiCon.

Co vlastně SIDAS znamená a jaká je vaše role?

Jedná se o projekt s názvem Systém inteligentní detekce a signalizace kolizních stavů pro zvýšení traťové bezpečnosti. Jeho hlavním smyslem je vyvinout inteligentní zabezpečovací zařízení pro železniční přejezdy, aby na železnici nedocházelo k tragickým nehodám. Role naší společnosti spočívá ve vývoji vysoce sofistikovaného detekčního systému kombinujícího různé technologie, který bude na základě automatizovaného vyhodnocování z kamer v kombinaci se senzory klasifikovat, zda v daném okamžiku panuje na přejezdu standardní situace a nehrozí tak střet vlaku s automobilem či jiným subjektem. Jedná se o komplexní soubor různých metod senzoriky a počítačového vidění zabezpečí vícestupňové posuzování situace, aby nedocházelo k falešným poplachům a následnému zastavení drážního vozidla. Přerušení provozu na trati obnáší poměrně velké finanční ztráty, a to jak pro dopravce, tak pro správce železniční dopravní cesty. Samozřejmě, že jsou kladeny vysoké nároky na přesnost a spolehlivost samotného detekčního systému, a to za jakýchkoliv okolností, při husté mlze, sněžení, prudkém dešti či absolutní tmě.

Pro jaké typy železničních přejezdů je tento systém určen?

Podle statistik Drážního úřadu je v České republice evidováno více než 8 000 přejezdů. Jedna čtvrtina z nich je přitom vybavena světelným signalizačním zařízením bez závor. Právě na takto zabezpečených přejezdech se odehrává téměř polovina všech nehod. Primárně tedy bude detekční systém určen právě pro úrovňová křížení silnice a dráhy zabezpečená světelným signalizačním zařízením s absencí závor, nicméně systém lze samozřejmě použít i na přejezdy se závorami. Samotný výběr konkrétních lokalit vhodných pro instalaci zařízení bude v režii správců železniční sítě.

Nestačilo by tedy pouze doplnit stávající přejezdy závorami?

Tím by samozřejmě došlo ke snížení nehod, bohužel vybavit všechny přejezdy závorami není technicky ani finančně možné. Závory sice mají větší efekt, než pouze světelná a zvuková výstraha, ale bohužel ne vždy jsou ze strany řidičů respektovány. Nemluvě o případné poruše, která by závory nespustila. Ale vzpomeňme si například na tragickou událost z července minulého roku, kdy řidič polského kamionu vjel na přejezd, kde zůstal stát, aniž by respektoval blikající červená světla a následné spuštění závor. V případě, že by dané křížení pozemní komunikace s železnicí bylo vybaveno právě vyvíjeným detekčním systémem, k nehodě by nedošlo. Systém by detekoval překážku na trati a okamžitě by informoval dopravní dispečink a řidiče vlaku, a ti by ihned na situaci zareagovali.

Nejvíce efektivní by tedy nejspíš byla mimoúrovňové křížení.

Samozřejmě, že nahrazení úrovňového křížení mimoúrovňovým, tedy podjezdy či nadjezdy, by bylo nejvhodnější cestou k zamezení střetů vlaků s automobily. Nicméně toto řešení by bylo značně pomalé a neúnosně nákladné, v mnoha případech i nereálné z důvodu husté okolní zástavby. Proto se železniční přejezdy s detekčním systémem jeví jako nejvíce perspektivní a věříme, že dokáže zachránit mnoho životů.

V jaké fázi se v současné době nachází projekt SIDAS?

V nynější fázi se zaměřujeme na nalezení metod vhodných pro jednoznačnou specifikaci přítomnosti vlaku na kolejích. Tato etapa má dva dílčí podcíle, kdy jedním je řešení přítomnosti vlaku v klidu a druhým je specifikace jedoucího vlaku. Pro řešení obou úloh budou využity dva základní typy senzorů, a to vláknově optické interferometry a vláknově optické mřížky. Máme otestovaný optický interferometr, který budeme implementovat jako součást systému. Dále probíhají intenzivní práce na tvorbě inteligentního systému pro analýzu obrazu z kamer a softwaru sekvenčního sklápění závor.

Vaše firma v nedávné době představila software na monitorování scény. Jedná se o základ tohoto detekčního systému?

Naše společnost využila pro přípravu řešení projektu SIDAS bohaté zkušenosti z několika komerčních projektů z oblasti vývoje detekčního systému a vývoje vlastního produktu CertiConVis, který jsme na trh uvedli před pár měsíci. Jedná se o unikátní software, který spočívá v rozpoznávání objektů a situací ve scéně a v případě podezřelého chování okamžitě informuje uživatele. CertiConVis zpracovává obraz z kamer pomocí sady modulárních funkcí počítačového vidění, které je možné nastavit libovolně dle povahy konkrétní scény.

Tento systém jste prezentovali také v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Ano, na začátku listopadu jsme měli v rámci semináře Chytré město – lepší místo pro život možnost prezentovat chytrou analýzu z kamer v PS PČR.  Záměrem prezentace bylo seznámení s naším řešením CertiConVis, které na základě video analýz nabízí možnosti snížení kriminality v rámci využívání městského kamerového systému, kdy jsou automatizovaně vyhodnocovány bezpečnostní hrozby a následně informován městský dispečink, který na místo zasílá hlídku. Mezi funkcionality, které systém nabízí, patří detekce narušení perimetru, detekce pádu osoby, detekce odloženého zavazadla, rozpoznávání vniknutí do objektu, statistiky při pohybu osob, dopravní statistiky, apod.

Kromě tohoto projektu koordinujete také projekt DIGICOR, ten spočívá v čem?

Jedná se o projekt, na kterém jsme začali pracovat v letošním říjnu, jeho dokončení je plánováno na rok 2019 a je vyvíjen za podpory Evropské komise v rámci programu HORIZONT 2020. DIGICOR staví na řešení pro operativní rozvrhování výrobních procesů a perfektně se hodí pro rozvrhování komplexních úloh při výrobě unikátních nesériových zakázek. Oproti jiným řešením staví na multiagentní technologii a constraint programmingu, které mu umožňují poskytovat rozvrhy výroby v reálném čase pro maximálně efektivní manažerské rozhodování. Konkurence toto dokáže v řádu hodin až dní. U tohoto projektu se budeme opírat o naše bohaté zkušeností, které jsme načerpali při realizaci projektu pro společnost Airbus Industries. Díky implementaci nástroje na podporu optimalizace výrobních linek letadel Airbus A350 se podařilo výrobní proces zefektivnit až o 15 %.

V letošním roce slaví vaše firma významné jubileum, jak budete oslavovat?

Letos slavíme již 20. výročí, což je opravdu pádný důvod k oslavám našich úspěchů. V prvé řadě je ale potřeba poděkovat našim zákazníkům, a to zejména za důvěru, kterou do nás, jakožto partnera pro vývoj inovativních řešení, vkládají. Dále samozřejmě našim zaměstnancům. Jsou to totiž oni, kteří usilovně a s vysokým nasazením vyvíjí a navrhují unikátní a špičkové produkty a řešení, které jsou využívány po celém světě. Čas na přípitek do dalších dvaceti let bude před koncem letošního roku, kdy pro zaměstnance a obchodní partnery pořádáme koncert v Betlémské kapli.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Lanz: Uhlíkové blouznění pokračovalo v Baku

12:26 Zdeněk Lanz: Uhlíkové blouznění pokračovalo v Baku

Na webu United Nations – Informační centrum OSN v Praze se dne 11. 11. 2024 objevil článek s názvem …