Jaroslav Šonka: Přes to vlak nejede

06.11.2014 21:40 | Zprávy

Přes to vlak nejede, říká známá průpovídka. Ano, v Německu stávkují strojvůdci, vlaky nepojedou do pondělka, ale kromě debaty o tom, co to znamená pro cestující, a jaké ztráty utrpí železnice jako taková, popřípadě i o autobusové dopravě, která právě dostává podstatný sektor dálkové dopravy pod svou kontrolu, ale politicky je podstata konfliktu jinde.

Jaroslav Šonka: Přes to vlak nejede
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Jedná se o to, jak má vypadat struktura odborářského zastoupení zaměstnanců. Německé dráhy dnes dokonce šly k soudu, který může stávku i zatrhnout. Právní otázka je složitá. Že zaměstnanci potřebují kolektivní ochranu svých práv, to se musí připomínat jen v České republice. Jak ovšem tato ochrana má vypadat? Musí se vytvořit jakási symetrie, která určí, kdo s kým má jednat.

V současné době ovšem existují velké oborové svazy jak odborů, tak zaměstnanců, ale současně existují i elitní odborová sdružení malých sektorů uvnitř branží, jako například pilotů či strojvůdců. Poslední stávka, která má trvat do pondělka, je stávkou, ve které hrají hlavní roli komunikační procesy mezi svazem zaměstnavatelů, symetrickými velkými odbory na jedné straně, a na druhé straně snahou odborů strojvůdců vyjednat vlastní tarif, k tomu však i zahrnout do svého jednání průvodčí, kteří jsou částečně členy těchto odborů.

Ministryně práce a sociálních věcí Andrea Nahlesová se již před několika dny vyjádřila k problému mozaikovitosti odborů a jasně popsala svůj úmysl, ustavit jistou symetrii zákonem. V jedné branži by tak byli partneři jen dva, jeden na každé straně. K tomu se odbory strojvůdců vyjadřují v ostrém kritickém tónu. Ovšem i uvnitř nich se ozývá kritika vyslovená těmi, kteří se obávají ztráty pozic a veřejné přijatelnosti odborové činnosti.

Zaměstnavatelé navrhují v současném konfliktu takzvané urovnání, což je proces, ve kterém vystupuje externí moderátor. Odbory strojvůdců na toto řešení nejsou ochotné přistoupit a tvrdí, že s nimi ještě nebylo seriózně jednáno. Velký odborový svaz v tomto konfliktu většinou mlčí nebo se vyjadřuje zdrženlivě, s kritikou právě odborových kolegů.

V této situaci požádalo vedení Německých drah u soudu o dočasné nařízení, což je opatření, které může pozastavit stávku s okamžitou platností, a to až do vyřešení otázky její přípustnosti. Soudy zde většinou rozhodují spíše pro odbory, ale v tomto případě musí rozhodovat pro odbory jedny či druhé a uvažovat o tom, které argumenty mají větší váhu.

Tento celý konflikt pak podstatně ovlivní legislativní proces, kterým chce Andrea Nahlesová, sama členka odborů, celou scénu regulovat. Bude se to pak týkat i činnosti odborové organizace pilotů, kteří se před nedávnem bránili diferenciaci platů na první a jakousi druhou pilotní třídu u nízkonákladových společností – tady jsou to také zaměstnavatelé, kteří by novou právní úpravou byli donuceni k sjednocení vyjednávacích pozic.

Soud, který se vyjádří k možnosti dočasného nařízení, právě zasedá a v našem zpravodajství se dozvíte o výsledku jednání – bude se stávkovat dál, nebo bude stávka pozastavena? 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Podracký: Proč západní civilizace upadá?

15:16 Vlastimil Podracký: Proč západní civilizace upadá?

O úpadku západní civilizace snad dnes nikdo nepochybuje a nemusím jej dokazovat. Soustřeďme se na př…