Jiří Hanzlíček: Dokončení dálnice se D8 se může výrazně prodloužit

25.04.2012 11:59 | Zprávy

Komentář k problémům s dostavbou dálnice D8.

Jiří Hanzlíček: Dokončení dálnice se D8  se může výrazně prodloužit
Foto: firesta.cz
Popisek: Rozestavěná dálnice D8

Stručná mediální zpráva uvedla, že poslední nedokončený úsek dálnice D 8 přes České středohoří dostal konečně po mnoha letech zbytečných průtahů , platné územní a stavební povolení. Krajský úřad Ústeckého kraje a potvrdil územní a stavební povolení vydané stavebním úřadem v Lovosicích. Zamítl  tím odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, mimo jiné  i stíhaného aktivisty pana Studničky,  obžalovaného kvůli vydírání podnikatelů, že za úplatek nebude blokovat různá stavební řízení. Tradiční byl i nesouhlas  Dětí Země  s projednáním posouzením  vlivů stavby na životní prostředí.                  

Stručná zpráva však sobě ukrývá silné čertovo kopýtko. Poslanci začátkem letošního roku zastrašováni údajnou hrozbou o případné žalobě Evropské komise na ČR, schválili velmi kontroverzní  novelu stávajícího  zákona  o posuzování vlivů na životní prostředí.  Důsledkem je možnost různých iniciativ  a sdružení  zastoupených i ekoteroristy, obrátit se na  správní soud s jakoukoliv námitkou proti již mnoholetému  ukončenému řízení se žádostí o opakování celého procesu zahájeného  před 11.12. 2009.  Podle nálady soudu snad  i k zastavení stavby i dodatečného vydaného stavebního povolení.

Upozorňuji tím na jeden z mnoha případů nedomyšlených rozhodnutí našich zákonodárců. Podpořili tím silně v našich podmínkách možnost finančního  korupčního vymáhání  různých iniciativ u investora stavby. V současné pozici zde investor dálnice nemá mnoho variant řešení, neboť z celkového rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu platí Evropská unie z operačního programu  8,1 miliardy korun. Při dalším letitém průtahu dálnice může byt dotace omezena  nebo i zrušena.  Bude se opakovat jedna z mnohých předešlých kauz, kde například  v  Nošovicích  musela jihokorejska firma  Hyundai zaplatit  za pokračování  projektu 20 milionů korun  výpalného?

V důsledku stálého oddalování  stavby  dochází  ke ztrátě mezinárodní prestiže ČR při realizaci závazků ve výstavbě evropských koridorů  a oddálení ekonomického přínosu výstavby dálnice pro Ústecký kraj. Rozhodně nezanedbatelné není zvýšení spotřeby pohonných hmot, hluku a exhalací s dopady na zdraví obyvatel. Neustále prodlužování výstavby se rovněž odráží v nárůstu dopravních nehod a neustálému růstu konečné ceny  dálnice. To však iniciativy a ekoteroristy mnoho let naprosto nezajímá.

RNDr. Jiří Hanzlíček

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Co myslíte, že bude s budoucností Evropy a tedy i naší?

Jestli budeme jediný, kdo se bude snažit o ,,zelenou politiku"? A jaký to má význam pro životní prostředí, když se o ochranu klimatu budeme snažit jen my? Vždyť v porovnání třeba s USA nebo Asií jsme pidi světadíl. Nebo je podle vás nějaká šance, že by se politici v EU konečně probrali a začali také...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

19:10 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

Česká literatura uplynulé stovky let sestávala z mnoha originálních osobností. Mnohé z nich působily…