Stručná mediální zpráva uvedla, že poslední nedokončený úsek dálnice D 8 přes České středohoří dostal konečně po mnoha letech zbytečných průtahů , platné územní a stavební povolení. Krajský úřad Ústeckého kraje a potvrdil územní a stavební povolení vydané stavebním úřadem v Lovosicích. Zamítl tím odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, mimo jiné i stíhaného aktivisty pana Studničky, obžalovaného kvůli vydírání podnikatelů, že za úplatek nebude blokovat různá stavební řízení. Tradiční byl i nesouhlas Dětí Země s projednáním posouzením vlivů stavby na životní prostředí.
Stručná zpráva však sobě ukrývá silné čertovo kopýtko. Poslanci začátkem letošního roku zastrašováni údajnou hrozbou o případné žalobě Evropské komise na ČR, schválili velmi kontroverzní novelu stávajícího zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Důsledkem je možnost různých iniciativ a sdružení zastoupených i ekoteroristy, obrátit se na správní soud s jakoukoliv námitkou proti již mnoholetému ukončenému řízení se žádostí o opakování celého procesu zahájeného před 11.12. 2009. Podle nálady soudu snad i k zastavení stavby i dodatečného vydaného stavebního povolení.
Upozorňuji tím na jeden z mnoha případů nedomyšlených rozhodnutí našich zákonodárců. Podpořili tím silně v našich podmínkách možnost finančního korupčního vymáhání různých iniciativ u investora stavby. V současné pozici zde investor dálnice nemá mnoho variant řešení, neboť z celkového rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu platí Evropská unie z operačního programu 8,1 miliardy korun. Při dalším letitém průtahu dálnice může byt dotace omezena nebo i zrušena. Bude se opakovat jedna z mnohých předešlých kauz, kde například v Nošovicích musela jihokorejska firma Hyundai zaplatit za pokračování projektu 20 milionů korun výpalného?
V důsledku stálého oddalování stavby dochází ke ztrátě mezinárodní prestiže ČR při realizaci závazků ve výstavbě evropských koridorů a oddálení ekonomického přínosu výstavby dálnice pro Ústecký kraj. Rozhodně nezanedbatelné není zvýšení spotřeby pohonných hmot, hluku a exhalací s dopady na zdraví obyvatel. Neustále prodlužování výstavby se rovněž odráží v nárůstu dopravních nehod a neustálému růstu konečné ceny dálnice. To však iniciativy a ekoteroristy mnoho let naprosto nezajímá.
RNDr. Jiří Hanzlíček
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz