Karel Vorlíček: Z Prahy se možná stane oblíbená destinace bezdomovců z celé Evropy

14.12.2014 17:01 | Zprávy

Možná si vzpomenete na naši reportáž z roku 2009, kdy jsme Vás informovali o tom, že policie při zásahu proti radikálním anarchistům, kteří se pokusili nelegálně obsadit dům na pražském Albertově, zadržela mezi jinými i mladého politika Strany zelených Matěje Stropnického. V tu dobu člena zastupitelstva na Praze 3.

Karel Vorlíček: Z Prahy se možná stane oblíbená destinace bezdomovců z celé Evropy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Matěj Stropnický

V minulých dnech se o tomto, dnes jednatřicetiletém politikovi, který je nově radním a náměstkem primátora pro územní rozvoj, v souvislosti se squattery hovořilo znovu. Stropnický se oficiálně, jako magistrátní radní, postavil na obranu iniciativy „Klinika“, v rámci které nelegálně obsadila skupina squatterů budovu bývalé polikliniky na Praze 3. Následně dokonce Stropnický zadal z pozice radního pro územní rozvoj magistrátním úředníkům k vypracování rešerši na právní možnosti dodatečné legalizace nelegálně obsazených budov. Mohla by z toho dle jeho slov vzniknout metodika pro hlavní město. Vznikla by tak možnost dodatečné legalizace dřívějších i budoucích obsazení budov squattery a bezdomovci. Bez rizika právních následků by bylo možné pro sebe využívat cizí majetek. Rýsuje se zde tedy reálná možnost, že by se Praha stala rájem bezdomovců, kteří budou moci obsazovat nevyužívané nemovitosti? Pan náměstek to nazývá právem na bydlení.

Svoji náklonost k alternativní kultuře Matěj Stropnický projevuje kromě obrany squatterů i podporou květnové demonstrace za legalizaci konopí a souvisejícího pochodu Million Marihuana March. Podobné alternativní smýšlení by se dalo pochopit u mladého nezodpovědného studenta, ale Matěj Stropnický je nyní radním pro územní rozvoj ve městě, které má rozpočet 50 miliard korun! Tato skutečnost vrhá na jeho aktivity ve jménu Hl. n Prahy jiné světlo.  Náměstek Stropnický hodlá na úterním zasedání Radě Hl. m. Prahy předložit pozměněná pravidla budoucí výstavby v metropoli ve formě narychlo předělaných kontroverzních Pražských stavebních předpisů.  Máme se obávat, že jejich součástí bude i možnost beztrestně obsadit nevyužívané nemovitosti, čímž získáme nové sousedy v podobě squatterů z celé Evropy? Nebo tímto svérázným způsobem hodlá Stropnický vyřešit problém bezdomovectví v našem hlavním městě? Nebude opravdu rozumnější udělat před schválením tak zásadních změn v životě obyvatel Prahy veřejnou diskusi a nechat Pražany ať se k tomu vyjádří?  Zdá se, že novou pražskou radnici čeká první vážné rozhodnutí, které může ovlivnit život obyvatel v metropoli na mnoho let dopředu.

Radikální levičák

Jeho podivný postoj je vidět například na řešení dopravy v Praze. V rozhovoru pro Hospodářské noviny se vyjádřil, že kdyby bylo jenom na něm, tak silniční okruh by se nestavěl vůbec.  Rovněž se přiznal k tomu, že na jeho nátlak vypadla z koaliční smlouvy zmínka o co možná nejrychlejší dostavbě pražského okruhu. Na tom, aby tam nebyla, trval právě on. Jiné řešení než zákaz vjezdu aut do centra ale zatím nenabídl. Pražané si tak na dokončení vnitřního i vnějšího okruhu budou muset počkat minimálně do dalšího volebního období, protože od současné garnitury nemůže žádný progres očekávat. Rovněž navrhuje, aby se část Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves vůbec nebudovala, protože Praha podle něj tento okruh vůbec nepotřebuje.  Zde je jeho přesná citace: „V severozápadní si zatím pro sebe myslím, že by bylo možné a žádoucí se bez okruhu obejít úplně.“

Co městský okruh? Na ten zapomeňte

O vnitřním okruhu Prahy tvrdí, že je špatně úplně od začátku. Jsou to podle něj investice do zastaralého konceptu řešení dopravy v Praze a naprosto bezohledným upřednostňováním automobilové dopravy na úkor všech ostatních. Rovněž tvrdí, že výsledkem je podle jeho informací padesátimiliardový dluh. Opomeňme to, že ani netuší jaký je dluh Prahy, protože ten rozhodně nedosahuje 50 mld. Kč. Co je ovšem důležitější je jeho názor na řešení pražské automobilové dopravy. Podle toho, co zatím řekl se mají Pražané na co těšit. Všech 60% obyvatel Prahy, kteří používají automobil jsou pravděpodobně špatní a bezohlední. Bohužel Praha nedostavila svou páteřní komunikační síť hned po revoluci, ale teď se zdá, že ji nedostaví a bude tak dále trpět zacpanými ulicemi. Pokud totiž dojde k zavření Újezdů a Smetanova nábřeží a omezení dopravy na Sokolské a Legerově bude Praha kompletně dopravně ochromena, protože tím, že omezíte průjezd, nedostanete více lidí do MHD, která je například na lince C ve špičkách dramaticky přetížena. Je to jen další sociální konstrukt člověka, který nikdy nestudoval urbanistiku ani dopravní systémy a snaží se revolučně proměnit pražskou dopravu, která bude pouze pro pěší.

Zde je jeho vyjádření, které výše uvedené informace dokazuje: „Mně se zdá, že první kroky, které by měly navazovat po zprovoznění tunelu Blanka na jaře, nemají být o výstavbě navazujících komunikací, ale naopak uzavření části dopravních tepen uvnitř města. Například část mezi Klárovem a Újezdem a Smetanovo nábřeží by měly být zklidněny.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Jiří Strýček byl položen dotaz

Důchodová reforma

Jak vysvětlíte, že SPD je schopné s vládou jednat o důchodech a prý i nějaké jejich návrhy připouští, ale vy se s vládou nedomluvíte? Není problém u vás? A chápu správně, že pokud vyhrajete volby, tak celou reformu, kterou tato vláda schválí zrušíte? A máte za ni už náhradu? Protože když jste byli v...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

17:17 Pavel Buráň: Darebák třeba i v taláru je pořád jen darebákem

Kolem soudců, státních zástupců, špiček policie a vůbec celé justice se v naší společnosti našlapuje…