Je mi Jeho Eminence Miloslava kardinála Vlka velmi líto, a to nejenom proto, že se narodil v Líšnici u Milevska, v místě, odkud je blíže k rybníku v Sudoměři či do husitského Tábora proslaveného bojem proti zlořádům a mamonu než do okresního města Písek. Nikomu nepřeji dlouhou a těžkou nemoc a pomalé umírání a o to více to nepřeji tomu, kdo se jako mnozí mí příbuzní narodili ve stejném kraji, přestože na tradice místa možná až tak pan kardinál nenavazoval ve své činnosti.
Byl bych rád, je-li to možné, aby Bůh v jeho případě zohlednil slova svého syna dle Lukáše: „A kdyby proti tobě zhřešil sedmkrát za den a sedmkrát za den by se k tobě obrátil se slovy: 'Je mi to líto,' odpustíš mu.“ a odpustil mu zejména jeho boj za tzv. církevní restituce. Ty v některých lidech vyvolaly odpor a přesvědčení, že církvím nejde o víru, ale o mamon a odvrátily je tak od víry a od Boha, i jeho zasahování do politických záležitostí. Snad dojde odpuštění i pokud by o ně nepožádal a neuvědomil si, co činí, protože i každý světec hřešil. Snad se dokázal v hodině smrti vyrovnat i s výsledky své činnosti, snad mu nedělaly starosti. Bylo by obtížné odcházet z tohoto světa s vědomím, že pokud chtěl sloužit svému Pánu, že to z jeho strany možná nebyla nejlepší služba, když se podílel na snížení počtu věřících. Snad v jeho případě nebude platit, že „Cesta do pekla je vydlážděna samými dobrými úmysly.“ Odvádění lidí od vztahu k církvi a Bohu je přitom přímo proti základnímu přikázání „Nebudeš mít jiné bohy mimo mne.“
Je moc smutné, že církve, které dělají i užitečné věci, se pro některé stávají symbolem nenasytnosti, symbolem těch, kteří nerespektují přikázání „Nepožádáš statku bližního svého.“ Když tak někteří kněží prosazují hmotné statky například jako u církevních restitucí, odvracejí lidi od víry, protože se neřídí požadavkem „Nebudeš mít jiné bohy mimo mne“, což dokládá i statistika. Rozdíl ve vztahu k církvi mezi obdobím kardinála Tomáška známého svojí snahou o poctivé vyrovnání a narovnání vztahu církví se státem i s veřejností a kardinála Vlka dokládá statistické šetření za rok 2001. Zatímco u relativního údaje došlo oproti roku 1991 jen k mírnému poklesu, způsobeného především nárůstem počtu osob v kategorii ostatní církve a náboženské organizace, v absolutním údaji byl pokles osob hlásících se k církvi představované v té době kardinálem Vlkem velmi výrazný. Ve srovnání se zjištěnými údaji v roce 1991 se jedná o úbytek 1,3 milionu osob, představujících snížení o téměř celou jednu třetinu (31,8 %). V roce 2011 se nemusely údaje o náboženství uvádět, a tak je vypovídací hodnota snížená. Přesto se těsně po skončení kardinála Vlka ve funkci pražského arcibiskupa v roce 2010 někteří v roce 11 k církvi přihlásili.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV