Tu sice v roce 2010 dotyčná firma vyhrála v řádném výběrovém řízení, ale z podmínek vyplývá, že jde o kontrakt snů: měsíc co měsíc dostává firma ATS-Telcom Praha přes 13 milionů korun, i kdyby pro ministerstvo neudělala vůbec nic. Byl to evidentně tento důvod, který vedl ministra Dobeše na začátku letošního roku k rozhodnutí zadat vývoj a zřízení aplikace právě této firmě. Když se pak ukázalo, že registr nefunguje a sílily hlasy volající po ministrově odstoupení, poskytl si Dobeš čas do října.
A jak vypadá situace teď? Prakticky stejně jako uprostřed léta, jen si na to, že registr pracuje tak na 60 procent původního výkonu, takže úředníci odbaví oproti dřívějšku jen zhruba polovinu zákazníků denně, už všichni zvykli. A rezignovali. Televizní kamery z chodeb registračních úřadů, kde se už dlouhé měsíce nic nelepší, mezitím zmizely.
Na stole zůstala nicméně otázka, co se to vlastně stalo. A kdo za to může. Zda špatný systém dodavatelské firmy, anebo špatná data v registrech. Pravda bude, zdá se, uprostřed. Či přesněji řečeno, dokud nebudou údaje v registrech zcela v pořádku, nedá se říct, jak spolehlivý dodaný systém vlastně je. Co se ale dá konstatovat s jistotou, je skutečnost, že je v úřední databázi řada tzv. VIN kódů, tedy identifikačních čísel, která se vztahují nikoli jen k jednomu, ale hned ke dvěma, popřípadě i několika vozidlům.
Server novinky.cz v polovině září uvedl, že jich existuje na deset tisíc a že se tímto způsobem v ČR zpravidla legalizovala kradená auta. Zloději si VIN kódy, které jsou čímsi jako rodným číslem toho kterého vozidla, mnohdy vymýšlejí, nebo padělají jen ty číslice, které se dají snadno upravit. Není vyloučeno, že při přihlašování potřebovali i pomoc policistů nebo úředníků. Podle serveru novinky.cz stojí údajně legalizace luxusního kradeného vozu kolem 100.000. Teď by s tím měl být konec: když někdo zadá VIN kód, který už existuje, nový registrační systém ho dál nepustí a žádá opravu.
Na informace serveru novinky.cz promtně reagovalo ministerstvo vnitra s tím, že mnohatisícový počet chybných údajů v registru není podložen důkazy. Za poslední roky řešila policie prý jen desítky případů s pozměněnými kódy na vozidlech, takže výskyt chyb v původním registru nedosahoval ani jednoho procenta. Ministerstvo vnitra se ve svém prohlášení snaží kromě toho vysvětlit, v jakých případech mohlo k duplicitě kódů docházet a co proti tomu úředníci dělali.
Chce tím dokázat, že zdaleka ne všechny duplicitní kódy v registru musí znamenat, že se jedná o legalizaci kradených aut. Zároveň tím ale nechtěně odhaluje i způsob tvorby registrů, jejich hierarchii a slučování a přecházení z jedné instituce na druhou. V zákulisí toho všeho panoval v uplynulých desetiletích až neuvěřitelný binec. Je to tenhle Augiášův chlév, který teď čistí úředníci u přepážek registru vozidel.
Ministr Dobeš má pravdu, když odmítá odstoupit. V tom chaosu je nejspíš nevině.
Publikováno se souhlasem vydavatele.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu 6 Názory a argumenty
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz