Jak jinak, v českém stereotypním pohledu na Polsko, je to šunt, který nevydrží ani pár minut, než se rozbije. Docela chápu polskou velvyslankyni v Česku Grazynu Bernatowiczovou, že jí reklama takzvaně vytočila natolik, že zaslala firmě oficiální protest a označila reklamu za neetickou. Příjemným překvapením je pak rozhodnutí české Rady pro reklamu, která prohlásila ve čtvrtek prakticky totéž.
Když odhlédneme od toho, že ponižovat v rádoby humorném reklamním šotu sousední, navíc velice přátelský národ Čechů, je samo o sobě hloupé, faktem je, že reklama přímo najížděla na ty nejprimitivnější české postoje vůči sousedním Polákům.
My Češi v nich vystupujeme jako ten bohatý, vyspělý a úspěšný národ a ti podivní, neznámí obyvatelé země za našimi severními horami jako šejdíři, stánkaři a výrobci a prodavači všemožného šmejdu, který neradno kupovat.
Jenže ono to je nejen hloupé, tak jako je hloupé se nad někoho vyvyšovat jen proto, že měl člověk trochu větší štěstí v místě, kde se narodil. Ona to navíc prostě není pravda. Postavička trhovce, který se v reklamě českého mobilního operátora objevil, je totiž v dnešním Polsku postavou neznámou a pro mě vzpomínkou na Polsku první poloviny devadesátých let, kdy jsem skutečně takové prodejce hned pod varšavským Palácem kultury v centru metropole potkával.
Ale už před nějakými deseti, patnácti lety zmizeli na druhou stranu Visly, na Stadion Desetiletí, který fungoval jako obrovská burza a tržnice. Ovšem převážně nikoli pro Poláky, ale především pro obchodníky a nákupu chtivé zákazníky ze zemí na východ od Polska. Z Ukrajiny, Běloruska či ruského Kaliningradu.
Pak se ale přiblížilo mistrovství Evropy ve fotbale, Stadion Desetiletí byl zbourán a na jeho místě vznikl nádherný hypermoderní stadion, který se stal novým důstojným symbolem města. Mimochodem, nic co by se tomuto krásnému sportovnímu stánku alespoň blížilo v Praze ale ani v celém Česku nenajdete.
Podobné je to s množstvím dalších věcí. Dálnic, v nichž jsme se my, Češi, cítili mistry střední Evropy, má dnes Polsko víc, než máme my. Poláci mají i více studentů na vysokých školách, a to nejen celkově, ale i na tisíc obyvatel. Ještě pořád jsme o něco bohatší než Polsko, ale tempo, kterým tato země dohání bohatší Západ, je oproti Česku nejméně dvojnásobné.
Poláci dnes vyrábí lepší zbraně, lepší vlaky, dokáží vypěstovat a vyvézt nesrovnatelně více a kvalitnějších potravin a to jsou jejich přírodní podmínky o řád horší, než ty naše.
A pokud jde o politickou váhu, nemá Česko Evropě a světu po smrti Václava Havla co nabídnout, zatímco jména jako Tusk, Sikorski, ale stále i Lech Walesa jsou pro celou planetu pojmem.
Prostě Polákům se nemáme co smát, ale už jim máme stále více co závidět a učit se od nich. A hloupé reklamy podobného druhu ukazují nejen na naši xenofobii, ale i omezenost a zabedněnost. Věci, kterých bychom se měli co nejrychleji zbavit, jinak u nás lépe nebude.
Hezký adventní víkend vám přeje Váš Luboš Palata.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas