Mezi podnikateli se důvěra zvýšila ve vybraných odvětvích služeb; v průmyslu se mírně snížila; ve stavebnictví a v obchodě se snížila. Indikátor důvěry spotřebitelů se meziměsíčně zvýšil o 2,1 bodu na hodnotu 106,4. Ve srovnání se zářím 2015 jsou souhrnný indikátor důvěry, indikátor důvěry podnikatelů a indikátor důvěry spotřebitelů vyšší.
Důvěra v českou ekonomiku pokračuje v růstu. Letos se zatím nejníže ocitla v červnu, v souvislosti s nejistotou kolem hlasování o vystoupení Británie z Evropské unie. Zvláště patrné je v září zlepšení nálady spotřebitelů, kteří letos vykázali optimističtější sentiment pouze v lednu. Důvěra podnikatelů sice v porovnání se srpnem nepatrně klesla, ale i tak setrvává na relativně solidní úrovni.
Z dlouhodobého hlediska platí, že spotřebitelská důvěra se momentálně pohybuje blízko svých historických maxim (tj. v období od roku 1998). Spotřebitelům zlepšují náladu rostoucí mzdy jak v podnikatelské, tak ve státní sféře – a vyhlídka na jejich další růst. Příznivě se projevují stále poměrně nízké ceny pohonných hmot, které umožňují realizovat jiné spotřebitelské výdaje.
Důvěra podnikatelů je rekordním hodnotám z roku 2007 vzdálena citelněji, což souvisí zejména se stále chabou – a v posledních měsících opětovně dále slábnoucí – důvěrou podnikatelů ve stavebnictví. Stavebnictví zůstává jediným klíčovým sektorem tuzemské ekonomiky, který dosud nepřekonal důsledky světové finanční krize. To se zrcadlí právě i v náladě podnikatelů ve stavebnictví.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV