Maloobchod v lednu velmi solidním růstem navázal na závěr loňského roku. Leden sice nepřestavuje pro maloobchodní prodejce vrchol sezóny jako je listopad a především prosinec, avšak povánoční prodeje jsou v posledních letech stále důležitější součástí strategie obchodníků a slyší na ně i spotřebitelé. V lednu konkrétně maloobchodní tržby vzrostly oproti prosinci o 0,5 %, samozřejmě po sezonním očištění a v meziročním srovnání růst činil 4,7 %.
K růstu maloobchodních tržeb jak v meziměsíčním, tak i v meziročním srovnání přispělo především nepotravinářské zboží, zatímco růst prodejů potravin a pohonných hmot byl nižší.
Asi nepřekvapí, že se v lednu i nadále dařilo internetovým prodejcům, kterým meziročně vzrostly tržby o 18,6 %. Prodeje přes internet tak v lednu plynule navázaly na loňský rok, když loni v souhrnu vzrostly meziročně o téměř 20 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos. V lednu se však velmi dobře prodávaly i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (22,9 %), k čemuž mohlo přispět i opravdové zimní počasí a jednoznačně také nízká základna z roku 2018. Spotřebitelé po Vánocích nakupovali ve větším množství také oblečení, obuv, kosmetiku a výpočetní techniku.
Naopak ani v lednu se nedařilo segmentu motorových vozidel. Meziroční tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly nižší o 2,1 % a i pohled na registrace nových vozidel naznačují, že ani nejbližší měsíce žádnou zvýšenou poptávku po automobilech očekávat nelze.
Silný růst maloobchodu na začátku letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce. To naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice i nadále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se mírně zvyšuje jejich úmysl více spořit. Letos tak očekávám růst maloobchodu kolem 4 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV