Detailnější pohled na únorová čísla opět ukazuje, že za poklesem průmyslu stojí v podstatě výhradně automobilový sektor, který je od poloviny loňského roku paralyzován nedostatkem výrobních komponent. To se následně promítá do slabší výroby motorových vozidel a s ohledem na vysoký podíl automobilového průmyslu na celkovém průmyslu jsou celková čísla o průmyslové produkce stahována dolů. Nadcházející měsíce bohužel pravděpodobně přinesou ještě větší problémy v automobilovém sektoru a zlepšení je v tomto směru možné očekávat nejdříve až ve druhé polovině roku.
V únoru se kromě automotiv nedařilo ani energetickému průmyslu, kde svoji roli sehrálo teplé počasí. Naopak většina zbylých průmyslových odvětví v únoru mírně rostla, ať již se jednalo o výrobu ostatních nekovových minerálních výrobků, strojírenství, chemický průmysl či elektrická zařízení.
Poptávka zůstává solidní, když hodnota nových zakázek v únoru vzrostla meziročně o 5,6 % a rychleji rostly opět zahraniční zakázky ve srovnání s těmi tuzemskými. Pozitivní vývoj nových zakázek je však částečně zkreslován tím, že je uváděn v běžných cenách, což za normálních okolností až tolik nevadí, ale v současném prostředí vysoké inflace to znamená, že reálný růst zakázek je významně nižší.
Zatímco indexy podnikatelských nálad, ať již se jedná o konjunkturální průzkum či indexy PMI, ukazovaly pro začátek letošního roku solidní sentiment mezi průmyslovými podniky, tak ruská agrese na Ukrajině vyhlídky pro postupné oživování výrobní aktivity jednoznačně zhoršují. Velkým problémem pro podniky zůstávají na začátku roku vstupní ceny, což jasně potvrzuje velmi vysoký růst cen průmyslových výrobců. S válkou na Ukrajině se bohužel proinflační riziko jednoznačně zvyšuje a s tím i vyhlídky na letošní vývoj průmyslu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV