Na straně exportu si nelze nevšimnout více než pětiprocentního poklesu vývozu automobilů, který ještě v posledním čtvrtletí loňského roku výrazně narůstal. O příčinách této nepříznivé změny lze zatím jen spekulovat. Svoji roli mají nepochybně restrikce zaměřené i na autosalony, které se následně odrážejí v nižších prodejích, jak už ostatně potvrdily i poslední statistiky registrací nových automobilů. Jde nicméně o krátkodobý jev, který vzhledem k počínajícímu rozvolnění v některých státech brzy pomine a poté opět zafunguje odložená poptávka.
Mnohem podstatnější otázkou však je, zda už automobilový průmysl nebrzdí v důsledku nedostatku dovážených komponent, který trápí téměř všechny výrobce v Evropě. To by byla mnohem nepříznivější zpráva, protože by to ovlivnilo vývoj ve výrazné části průmyslu, který se stal motorem a také jistotou české ekonomiky v časech lockdownu. Stačí si vzpomenout na jeho vliv (respektive vliv exportu) v předchozím čtvrtletí na celkový výsledek HDP. Jak na tom byl celý průmysl v prvním měsíci letošního roku se dozvíme už tento pátek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV