Pokud k tomu připočteme celé řetězce dodavatelů působící v jiných průmyslových oborech, je evidentní (a čísla z posledních let to jen potvrzují), že úspěch české ekonomiky je úzce spojen právě s vývojem automobilového průmyslu. S trendy poptávky v zemích EU, neboť tam směřuje naprostá většina místní produkce, a dalšími výzvami, mezi které patří v posledních letech zejména nástup elektromobilů nebo nové regulace směřující k dalšímu snižování emisí.
Už průzkumy mezi spotřebiteli na největších evropských trzích naznačovaly, že poptávka spotřebitelů po osobních automobilech zůstane i v letošním roce silná a nejnovější statistiky registrací za červenec a srpen to dnes opět potvrdily. Za prvních sedm měsíců roku se registrovalo v zemích EU o 3,8 % osobních aut více než ve stejném období loňského roku. Pak ovšem přišel srpen s nárůstem o 31,2 % a obrázek evropského automobilového trhu se ještě vylepšil (+6,2 %). Ale skutečně?
Srpnový, téměř třetinový přírůstek, však nelze připsat zdaleka poptávce, ale přípravě na novou regulaci platnou od září. Začaly totiž platit nové požadavky EU na měření emisí, které s čísly o prodejích a vlastně i výroby ještě zamíchají, protože (některé) automobilky zatím nestíhají měřit podle nového mustru. Takže na místo obav o poptávku začínají mít výrobci starost o dostatek parkovacích míst, kam mohou nezkontrolovaná auta odstavit. Vzhledem k tomu, že může jít o desítky tisíc vozů, nepůjde rozhodně o triviální problém, který by se dal přehlédnout i ve velkých číslech z ekonomiky jako je ta naše. A nejenom v zásobách…
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV