Vysoká inflace, respektive propad reálné kupní síly, spolu s obavami z dalšího ekonomického vývoji i z faktur za energie nutí Čechy nakupovat méně zboží. Dá se ovšem rovněž říct, že sice v obchodech nechávají o něco více peněz, avšak odnášejí si za ně mnohem méně zboží.
Při „škrtech“ v rodinných rozpočtech je sice na prvním místě nepřekvapivě zábava a volný čas, ale méně se prodává i oblečení a obuvi, které v ČR zdražuje nejrychleji v celé EU. Méně zboží však prodají i obchody s potravinami nebo čerpací stanice.
Slabší byly tentokrát i výsledky internetových obchodů, jejichž tržby se tentokrát snížily meziročně o více než 13 %. Není to snad dané tím, že by se spotřebitelé od nich obraceli, ale primárně jejich nabídkou. Pokud se soustředí právě na oblasti, ve kterých se aktuálně nejvíce šetří, automaticky jsou pak jejich výsledky opticky slabší než u průměru kamenných obchodů.
Omezování nákupů není v ČR žádnou novinkou, neboť je vlastně patrný už od loňského léta.. Postupem pouze zesiluje s tím, jak moc nejistý je výhled finanční situace domácností. Reálně už lidé nakupují méně než před covidem a tento trend bude nepochybně pokračovat i nadále. Zatím vše nasvědčuje tomu, že letošní Vánoce budou ve srovnání s těmi loňskými chudší.
Kdy čekat obrat? Snad v polovině příštího roku, kdy by se inflace měla konečně vrátit k jednociferným hodnotám a s ní by se mohla začít stabilizovat i kupní síla obyvatel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV