Vidět to bylo třeba na dříve uzavřených obchodech s oblečením a obuví, avšak razantní nárůst zaznamenali i prodejci vybavení domácností a zboží pro volný čas. Zákazníci evidentně doháněli nákupy odkládané v době uzávěry, které nerealizovali prostřednictvím e-shopů.
I e-shopy si ovšem přišly na své. V meziročním srovnání se jim v prosinci zvýšily tržby o více než 25 %, za celý rok pak dokonce o více než 27 %. Nahrávaly jim jednak restrikce, jednak i dlouhodobý zájem spotřebitelů nakupovat z pohodlí domova. Navíc tyto obchody stále expandují v segmentech, které dříve stály stranou pozornosti, a tak si ukrajují stále větší podíl na trhu na úkor „kamenných“ prodejen.
Prosincový výsledek obchodu byl o necelé jedno procento nad tím předloňským. Zásluhu na tom měla především odložená poptávka, a tak hodnotit, nakolik byly loňské Vánoce bohatší či chudší než ty předloňské, vlastně ani nejde s tím, jak se smíchaly odkládané nákupy s těmi ryze vánočními.
Za celý rok 2020 utržili obchodníci o necelé procento méně než v roce 2019. To rozhodně není nijak dramatický výsledek, když vezmeme v úvahu veškeré útrapy, kterými české hospodářství v loňském roce procházelo. V letošním roce navíc v důsledku odložených nákupů mohou počítat s mírným růstem, zejména v těch segmentech, které loni zažily největší propad.
PS: Všechna data vycházejí ze sezónně očištěných řad ČSÚ.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV