Petr Žantovský: Příběhy s otevřeným koncem. Díl 19 - Kuponová revoluce

13.05.2017 19:12 | Zprávy

PŘÍBĚHY S OTEVŘENÝM KONCEM Dnešní výroční zastavení je trošku atypické. Připomene totiž událost, která do značné míry dodneška polarizuje naši společnost, ale děje se to vlastně z jakéhosi nedorozumění. Přesněji řečeno: v jednom táboře – dnešních odmítačů věcí tehdejších – najdete vedle sebe vykutálené podrazáky, kteří nás chtějí celá ta léta jen moralizovat, ačkoli mají pod sebou nametený už slušný žok výnosů z polistopadových ekonomických proměn, spolu s těmi, kdo – jak se říká – ostrouhali.

Petr Žantovský: Příběhy s otevřeným koncem. Díl 19 - Kuponová revoluce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Žantovský

Oč jde? Před pětadvaceti lety, 18. května 1992, začalo první kolo tzv. kuponové privatizace. Naplno a vlastně teprve doopravdy tím odstartoval proces transformace dříve plnostátního vlastnictví veškerých „výrobních prostředků“ do nové formy vlastnictví, která měla nejvíce společných prvků s vlastnictvím soukromým.

Že to od samého počátku nebylo výhradně individuální soukromé vlastnictví, že se privatizace státních firem zúčastňovaly rozmanité fondy či korporace, netřeba vysvětlovat. Důvod byl jasný: v soukromých rukou v té době bylo pramálo faktických finančních prostředků, kterými by bylo možno uhradit cenu odprodávaných státních podniků. Proto se mohly tehdy zvolit jen dvě cesty – přímý prodej celých firem do zahraničních rukou – to se uskutečnilo např. v mladoboleslavské Škodě, nebo převod podílů v jednotlivých firmách v kupony, takové „pseudoakcie“, které mohl za jednorázovou úhradu víceméně formální částky 1000 Kč investovat každý dospělý občan. A nutně bylo lze předpokládat, že tato akce je nejen bezprecedentní – v takovém rozsahu neproběhla nikdy a nikde na světě, ale také přinese určitou formu sdružování podnikatelských projektů, nápadů a zájmů. Z toho pak vzešly privatizační fondy, které pak začaly obhospodařovat velké díly privatizovaného státního majetku. A opět – tyto fondy a jiné organizace formálně zastupující skutečné vlastníky podílových listin na privatizovaných majetcích, měly logickou tendenci vybrat od drobných DIKů jejich malé podíly, centralizovat je pod svá křídla a zahájit skutečný akciový trh. Teprve v tom okamžiku byl odstartován skutečný kapitalismus v Čechách. Mimochodem: kuponovou privatizaci v Československu připravili zejména politici a ekonomové vzešlí z řad Prognostického ústavu ČSAV. Za hlavní autory jsou označováni Dušan Tříska, Tomáš Ježek a Václav Klaus.

Je na místě připomenout několik hlavních čísel:  První vlna kupónové privatizace se uskutečnila v ČSFR v roce 1992 (5 kol od května do prosince), druhá vlna v České republice roku 1994 (6 kol od března do prosince). V každé vlně si každý dospělý občan mohl zakoupit kupónovou knížku za 35 Kč a k ní známku za 1000 Kč. Kuponová knížka obsahovala 10 kuponů po 100 bodech. Tím se stal DIKem neboli „držitelem investičních kupónů“. Každá vlna privatizace se skládala z několika navazujících kol, v každém kole mohl DIK pomocí kupónů uplatnit poptávku po vybraných akciích v kursu stanoveném pro příslušné kolo, současně uplatňovaly od druhého kola poptávku i investiční fondy. Pokud poptávka nepřevyšovala nabídku, akcie byly zájemcům v zaknihované formě připsány na účet ve Středisku cenných papírů a zbytek akcií příslušné společnosti postoupil do dalších kola. Pokud poptávka převyšovala nabídku, zájemcům nebyly akcie příslušné společnosti připsány a postoupily všechny do dalšího kola. Zbytek akcií po posledním kole zůstal Fondu národního majetku.

Celkem byly do obou vln dány podniky o celkovém jmění 367,5 miliard Kčs/Kč (některé zdroje udávají až 679 miliard). První vlny se zúčastnilo 77 % a druhé vlny 74 % oprávněných občanů. První vlny se účastnilo 264 investičních fondů, jimž občané svěřili 71,8 % z investovaných bodů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Kampaň

Dobrý den, možná se pletu, ale neutrácí za kampaň ze všeho nejvíc právě vaše hnutí? Možná by nebylo na škodu, kdyby se limit pro politickou kampaň snížil - co vy na to? Třeba byste jako politici pak víc makali a nespoléhali na to, že pak uděláte kampaň - nic osobního, zrovna vás je vidět docela dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Dobře, nebo špatně?

15:26 Ivo Strejček: Dobře, nebo špatně?

Těch deset dní mezi 10. a 20. únorem 2025 si dobře zapamatujme. Událo se v něm několik zlomových udá…