Vědci ze Stanfordu zkusili totožný pokrm pojmenovat čtyřmi různými způsoby a nabízet ho v jednom dni strávníkům jako čtyři různá jídla. První jednoduše popisoval, z čeho se skládá, druhý apeloval na jeho výživové hodnoty, třetí vyzdvihoval, jaké nezdravé přísady neobsahuje. V posledním případě se pak vědci pokusili pokrm představit jako netradiční chuťovku.
Pro ilustraci, v prvním případě se jednalo o prostou „řepu s limetkou“, v druhém „řepný talíř plný antioxidantů“, ve třetím „lehkou řepu bez cukru“ a v posledním to byla „ohnivá chilli řepa s nakyslým limetkovým přelivem“.
Největší popularitě se mezi strávníky těšila možnost, která zdravé jídlo prodávala jako netradiční chuťovku. S čtvrtinovou ztrátou se za ní umístila možnost s prostým jednoduchým popisem, na třetím místě byl apel na výživové hodnoty. Nejméně populární mezi strávníky bylo vyzdvihování nepřítomnosti nežádoucích látek.
Propagace zdravého jídla jako zábavného a chutného pokrmu zvedla konzumaci zeleniny o 23 % oproti tomu, když bylo jídlo inzerováno běžným způsobem, a o celou třetinu oproti propagaci vymezováním se vůči nezdravým přísadám.
Autoři experimentu proto apelují na propagátory zdravé výživy, aby změnili strategii. Metody, které prodávají nezdravé chuťovky, fungují stejně dobře i pro zdravá zeleninová jídla. Kampaň na propagaci zdravého stravování je v takové podobě navíc velmi levná, nevyžaduje více než trochu kreativity na vymýšlení lákavých popisků jídel. Vědcům se také líbila dřívější kampaň, která počítala s využitím postaviček superhrdinů pro propagaci zdravé výživy mezi dětmi. V závislosti na výsledcích experimentu proto doporučují, aby na ni bylo navázáno.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV