Rudolf Mládek: Ministr Kremlík se bude ptát

13.05.2019 17:36 | Zprávy

„Setkal jsem se už s generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřím Svobodou. Seznámil mne s tím, jaký je stav priorit na železnici, jimiž jsou opravy nádražních budov a příprava stavby vysokorychlostních tratí. Byl velmi dobře připravený a na mé otázky reagoval se znalostí věci“, říká nový ministr dopravy (1), ale uvedená slova u znalců vyvolávají beznaděj a černou vizi, že Česká republika stále bude „montovnou“, resp. rozvojovou zemí.

Rudolf Mládek: Ministr Kremlík se bude ptát
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Opravy nádražních budov jistě patří také mezi důležité úkoly SŽDC, ale podstatnější pro cestující je rychlost a komfort nabízené dopravy a za traťovou rychlost odpovídá právě SŽDC. A tak zatímco čeští soukromí přepravci jezdí se svými soupravami např. v sousedním Rakousku rychlostí 200 km/h, na domácích tratích o tom mohou leda tak snít. Jsou-li prioritou opravy nádraží, nelze se divit. Připomeneme, že Českoslovenští občané už v roce 1937 cestovali z Prahy do Brna vlakem 2 hodiny 49 minut (2), dnes v době super-technologií se jízdní doba pohybuje od 2 hodin 25 minut do 3 hodin 8 minut. (3) Nic světoborného a bohužel ve srovnání s vyspělým železničním světem se jedná o hodně zaostalé hodnoty.

Špičkové vysokorychlostní tratě provozuje více jak desítka zemí a jsou mezi nimi i ty menší země, např. Švýcarsko, Belgie a Nizozemí nebo Tchaiwan. Šampionem v délce provozovaných tratí je Čína, na evropském kontinentě pak vede Španělsko, které předběhlo Francii. Ačkoliv naši evropští sousedé budují a spouští nové vysokorychlostní tratě (VRT), Česká republika v roce 2019 hovoří o „přípravě“ VRT, kdy za onen plánovaný skvělý výsledek máme pokládat blížících se pár kilometrů u Českých Budějovic. To je za dvacet pět let žalostný výsledek a tvrzení, že Česko stále neprovozuje ani metr vysokorychlostní železnice tak zůstává v platnosti.

Zdá se, že zásadní výstavba VRT tratí v České republice je nad síly státu a jeho úředníků, resp. státních manažerů. Pokud správně vyhodnotíme toto poznání, pak lze nalézt cestu, jak stav změnit. Brzy se nám totiž evropští cestující začnou zákonitě vyhýbat. Kdo by jezdil zbytečné hodiny pomalým vlakem, když nemusí, a když sousední země nabízejí podstatně rychlejší a také komfortnější spojení. A hezká opravená nádraží cestující k cestě přes Českou republiku nezlákají. Je dobře, že nový ministr dopravy, jak sám prohlásil, se dále hodlá ptát v SŽDC ,jak si svou práci vlastně vůbec představují.

Poznámky:
1. Zdroj ZDE
2. Zdroj ZDE
3. Zdroj ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

senát

V tom, že teď senát funguje jako automat na podpisy s vámi souhlasím. Jak dlouho ale myslíte, že to bude trvat? ANO teď sice poprvé aspoň částečně uspělo, ale pořád je to málo. Čím to podle vás je? A upřímně, kdyby ANO bylo vládní stranou a současně mělo v senátu většinu, nemyslíte, že by to byl ste...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Robert Troška: Proč vyhrál Trump

15:16 Robert Troška: Proč vyhrál Trump

Nejen ekonomika, ale také otevřené hranice a kulturní války rozhodly o volbě Trumpa Pokroková média…