Podle červencových dat, očištěných o kalendářní vlivy, došlo k meziročnímu růstu maloobchodních tržeb o 1,9 procenta. K výraznému zvýšení tržeb o 5,9 procenta došlo u nepotravinářského zboží. Pokles tržeb o 2,2 procenta byl zaznamenán u potravin. Bez očištění dat o kalendářní vlivy dopadly statistiky maloobchodních tržeb lépe, když vykázaly meziroční růst o 3,0 procenta.
Nejvyšší zájem přetrvával o nákupy zboží přes internet a zásilkové služby, kde byl vykázán růst tržeb o 20,9 procenta. Někteří lidé se sice vrátili k nákupům do kamenných prodejen, nicméně mnozí si v průběhu pandemie koronaviru zvykli na nové formy nakupování, u kterých setrvávají i po otevření kamenných obchodů.
Tržby ve specializovaných prodejnách, kde lidé nakupují výrobky pro rekreaci, kulturu a sport, vzrostly o 10,1 procenta. Podobné to bylo u tržeb za počítačovou a komunikační techniku, které vzrostly o 10,0 procenta. Tržby za výrobky pro domácnost rovněž vykázaly dynamický růst o 7,3 procenta. Naopak tržby za prodej oděvů a obuvi klesly o 2,4 procenta. Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k častějšímu využívání práce na home office.
Naopak poptávka po tričkách či polokošilích vykázala vyšší míru stability. Oděvním a obuvním společnostem škodí propad cestovního ruchu, protože turisté tvoří důležitou část poptávky.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o 10,5 procenta. Neočištěné tržby klesly rovněž o 10,5 procenta. Přestože lze červenec hodnotit výrazně lépe než předchozí měsíce, stále je zřejmý problém automobilek s odbytem. Kromě důsledků pandemie koronaviru jsou problematické i přísné emisní limity.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV