Václav Žák: Ošklivé káčátko

28.04.2012 13:38 | Zprávy

Winston Churchill změnil stranické tričko dvakrát: z konzervativce se stal liberálem, aby za pár let přistál opět mezi konzervativci.

Václav Žák: Ošklivé káčátko
Foto: Hans Štembera
Popisek: Karolina Peake

Nezdá se mi, že by mu to dnes někdo vyčítal. Aniž bych chtěl srovnávat, když se Karolína Peake rozhodla odejít od Věcí veřejných, snesla se na její hlavu záplava obvinění. Nechyběly ani citace toho, co prohlašovala před pár lety.

Ovšem politik názory měnit musí. „Čas nový nové chce mít činy, kdo chvíli stál, již stojí opodál,“ veršoval moudře Jan Neruda. Masaryk, který do poslední chvíle obhajoval Rakousko-Uhersko proti českým nacionalistům, paradoxně založil samostatný stát.

Nechci Karolínu Peake srovnávat ani s Masarykem. Jenom se podívat, jestli její jednání není možné posuzovat i jinou než vyloženě negativní optikou.

Existuje událost, která byla radikálně nová, na kterou bylo důvodné radikálně reagovat? Řekl bych, že ano. Tou událostí byl rozsudek v procesu s Vítem Bártou a jeho téměř neuvěřitelná reakce, která následovala.

Připomeňme Bártův slib, že se v případě odsouzení stáhne z vrcholné politiky.

Odsouzen byl, slib splnil částečně. Poslaneckého mandátu se nevzdal. Dobře, to se dá pochopit. Kdyby vyhrál odvolací soud, mandát by zpět nezískal.

Ovšem pokud v televizi argumentoval tím, že členství v Poslanecké sněmovně není vrcholnou politikou, je to výsměch soudnosti diváků. Komickou televizní etudu o jeho kandidatuře na hejtmana Plzeňského kraje, která by měla přispět ke stabilizaci Věcí veřejných, ačkoliv by nebyl na jejich kandidátce, radši přejděme.

Politická teorie učí, že v parlamentech, které jsou složeny z více stran, musejí na sebe menší strany upozorňovat. Věci veřejné pod vedením Víta Bárty a Radka Johna tuto snahu přivedly ad absurdum. Po každém koaličním jednání přišly s radikálním státoprávním ohrazením a tvářily se jako zachránce Mléčné dráhy, aby vzápětí ze svého předsevzetí tiše vycouvaly. Jazyk politických sdělení VV se tím naprosto vyprázdnil.

Karolína Peake působila ve vládě jako v principu racionální politička, která se snažila prosazovat – se střídavými úspěchy, opatření, které mohou přispět ke zlepšení fungování státu. Viz např. kompetence NKÚ. Nehrála hry dvojice Bárta – John. Její vystoupení necharakterizoval naprostý diletantismus, který tak často charakterizoval předsedu VV.

Není divu, že paní Peake musela sledovat vývoj VV s rostoucími rozpaky. Když pak došlo k pokusu odvolat ministry VV z vlády, rozhodla se jednat. Rád bych připomněl, že tři ministerské posty obsazené VV nejsou zdaleka rovnocenné. Z hlediska možných stranických benefitů je pochopitelně nejdůležitější Ministerstvo dopravy.

Co když důvodem pro ultimátum VV premiérovi Nečasovi nebyla stará nahrávka poslankyně Kočí, ale snaha dostat Pavla Dobeše z Ministerstva dopravy, protože na něm ministr oslaboval vliv lidí Víta Bárty? Přitom soudě ze sporu s Eurovia o kvalitu D47 sám se s lobby nenamočil.

Pak ovšem pokus Karolíny Peake znemožnit vliv Víta Bárty na chod vlády ji staví do úplně jiného světla. Když zjistila, že nemá šanci porazit Radka Johna ve volbách, protože nelze zajistit jejich regulérnost, ani odstínit zákulisní vliv Víta Bárty, měla jedinou šanci, jak naplnit aspoň něco z toho o co usilovala. Rozštěpit VV.

Nevím, proč u nás musí být každý dobrý skutek po zásluze potrestán. Můžu mít velmi nerad současnou vládu. Ale nechuť k vládě by se neměla promítat do nechuti ke Karolíně Peake. 

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Auta

Dobrý den, četl jsem o té vaší aktivitě, jak chcete zachránit automobilový průmysl. Upřímně, myslíte, že EU ustoupí od toho nesmyslného zákazu aut se spalovacími motory? Myslíte, že je ČR na tento zákaz připravena? A chápete obavy obyčejných lidí, že prostě na elektroauta mít nebudou? Když už chce E...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Nové sociální příměří?

16:14 Petr Hampl: Nové sociální příměří?

Denní glosy Petra Hampla.