Zbyněk Fiala: Auta míří dolů, už se vezeme?

11.05.2013 15:44 | Zprávy

Automobilová výroba v ČR klesá, a hned dvouciferně. To je klíčová zpráva z posledního košíku statistických čísel o ekonomice země, která je závislá na monokultuře automobilového průmyslu.

Zbyněk Fiala: Auta míří dolů, už se vezeme?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Škoda Superb

Není divu, v březnu poklesl i vývoz automobilů a bída natahuje ruku po celém českém průmyslu. Vývozní tržby průmyslových podniků v běžných cenách v březnu meziročně klesly o 5,5 procenta. Zkrátka, jde to dolů, žádné oživení se nekoná.
Skoro se ani nechce věřit, že výroba motorových vozidel byla v březnu nižší než před rokem o mocných 15,4 procenta. Tohle číslo přímo vyskakuje ze zprávy ČSÚ o průmyslové výrobě, která spolu se statistikou exportu a maloobchodních tržeb nabízí na začátku každého měsíce představu o kondici české ekonomiky. A z toho, co nám bylo teď nabídnuto, je zřejmé, že v české ekonomice je zaděláno na opravdu nebezpečný pokles.

Padá výroba, celý průmysl meziročně klesal v běžných cenách o 6 procent. Padá exportní odbyt, vývoz strojů a zařízení, tvořící polovinu českého exportu, klesal dvakrát rychleji. Padá i domácí odbyt, maloobchodní tržby za prodej motorových vozidel klesly o 8,9 procenta.

http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cvzo050713.doc

Jednostrannost české ekonomiky začíná být závažím, které nás může strhnout hodně hluboko. Nejde přitom o jedinou slabinu, tou druhou je fakt, že pouze vyrábíme, ale výzkum a vývoj nových produktů, stejně jako strategická rozhodnutí firem, se odehrávají někde jinde. Česká ekonomika tak připomíná koloniální monokulturu ve stavu chronické podroušenosti. Jedině stavu „pod vlivem“ lze totiž připsat fakt, že v situaci, kterou nemáme pod kontrolou, vláda spřádá sny o průmyslové expanzi, která si vyžádá dostavbu Temelína.

K vývoji na automobilovém trhu se v posledních dnech několikrát vyjádřil Martin Jahn, někdejší místopředseda vlády a tvůrce její strategie, nyní člen vrcholového vedení Volkswagenu a prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR. V rozhovoru pro týdeník Ekonom poukazuje na důsledky krize na jižním křídle eurozóny, obavy z budoucnosti v Německu a nečeká zlepšení dříve než v polovině příštího roku. Nicméně naznačuje i technické přezbrojování automobilek.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Zvládne nová vláda vyléčit nemocného muže Evropy?

15:49 Dominik Rusinko: Zvládne nová vláda vyléčit nemocného muže Evropy?

Německé parlamentní volby ovládla dle očekávání CDU/CSU se ziskem 28,6 % hlasů. Druhá skončila krajn…