Podvod, kam se podíváš. Průšvih s cinknutými testy emisí dieselových motorů VW se nabaluje jako sněhová koule. Nebo jako koule něčeho ošklivějšího, takže každý den přibývá těch, kdo odporně páchnou. Jsou to ti, kdo o problému věděli, ale měli za to, že to projde. Někteří – a patří k nim i nejvyšší šéfové – se zkoušejí bránit, že se to dozvěděli až teď. Jenže PR agentury zároveň rozvíjejí obranu, že „dělali to všichni“, tedy i všichni z konkurence.
Na problém cinknutých testů však poukázaly už před dvěma lety laboratoře jedinečné unijní instituce, kterou je Společné výzkumné centrum JRC. Je to základna vědeckého a technického výzkumu a zkušebnictví přičleněná k Evropské komisi. Laboratoře jsou umístěny na území pěti členských států EU a spolupracují s bezpočtem dalších pracovišť po celém světě. Jejich činnost tvoří základ ochrany spotřebitelů. Nastavují standardy a klíčové parametry jednotlivých unijních politik. Jsou k dispozici všude tam, kde se má rozhodování opírat o vědecká zjištění. Zajišťují také prognózy a forecasting Evropské komise a stanovují cíle pro podporu vědy. Jadernou složku výzkumu si řídí Euratom.
Na podvody nás upozorňuje zpráva JRC z 11. února 2013, která zároveň hlásí, že jsou proto připravovány nové procedury pro testy automobilů v reálném provozu.
Těm stávajícím, které se odehrávají v laboratorním prostředí, se totiž nedá věřit. „Výzkum JRC naznačuje, že z těchto laboratorních testů nezjistíme, kolik přesně oxidu dusíků vyprodukuje auto s dieselovými motory, když jede po silnicí.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV