Zdeněk Velíšek: Čtyři hodiny a tři dny. Symbolika papežovy návštěvy v Turecku

05.12.2014 18:20 | Zprávy

Minulý týden navštívil papež František ve Štrasburku Evropský parlament a Radu Evropy. Na evropské půdě pobyl čtyři hodiny; v Turecku - ve stejném týdnu - tři dny.

Zdeněk Velíšek: Čtyři hodiny a tři dny. Symbolika papežovy návštěvy v Turecku
Foto: repro, tan
Popisek: Papež František

Ten rozdíl v délce papežova pobytu na vesměs křesťanské půdě Evropy a v muslimském Turecku, hovoří sám o sobě jednak o míře významu, který hlava katolické církve přisuzuje každé z těch dvou cest, jednak o tom, že papež nepodceňuje riziko, jakým by pro Evropu bylo rozšířování ozbrojené náboženské konfrontace, zuřící dnes uvnitř světa islámu. 

Jeho pobyt v Turecku byl také příležitostí k tomu, aby si politická Evropa uvědomila, že nechávala trestuhodně dlouho ležet ladem sílu, která mohla - a snad stále ještě může - mít vliv na vývoj událostí mezi Západem a světem islámu, i když ten už dnes rozvracejí náboženské války. 

Je to síla ideologií, síla víry, pokud by se využila opačně než se dosud využívá a zneužívá právě v těch náboženských konfliktech. Papež o ní ví a ví také o té části odpovědnosti, kterou za udržení, ne-li záchranu mírové koexistence mezi islámem a křestanskými národy mohou a mají převzít náboženské instituce, tedy církve, na straně západního světa, a na té druhé straně, představitelé islámu, ten církve nemá. 

V době, kdy se vyvolává antagonismus mezi náboženskými komunitami nikoli jen slovy ale brutálními zločiny, musí náboženské instituce a osobnosti cítit přirozenou povinnost, ale i přirozenou kompetenci k boji proti šíření náboženské nesnášenlivosti. Letos už dvě předchozí papežovy cesty byly zjevně motivovány tímto posláním. 

V květnu navštívil Svatou zemi - tedy Jordánsko, Israel a palestinská území, v září jednal v muslimské Albánii, mezitím se červnu ve Vatikánu modlil se Šimonem Pérezem a Mahmúdem Abbásem, teď pobyl tři dny v Turecku. Tedy v těsné blízkosti epicentra náboženské války, která se jen zdánlivě týká pouze muslimů a jejich zemí. 

Západní svět je do ní vtahován politicky i vojensky. Papež jakoby těmi zahraničními cestami říkal dosavadním aktérům Západu v tomto dramatu, že na jeho scéně od počátku chybí ještě jeden aktér. Přesněji na každé straně jeden: prostě do hry zatím málo vstupují, nebo vůbec nevstupují, představitelé zainteresovaných náboženství. 

Duchovní autority schopné uklidňovat politickou atmosféru, než přeroste v další vojenské konflikty. Jenže tady bije do očí fakt, že na druhé straně, na té muslimské, není partner pro případnou společnou snahu světa islámu a křesťanského západu o to, aby rozdíly ve víře nevedly k násilným projevům nenávisti nebo i k válkám. Vyzní tedy papežova snaha, bude-li v ní pokračovat, naprázdno? 

Ještě včera byla má odpověď na tuhle otázku pesimistická. Dnes už může být nadějnější. V Káhiře mezi tím proběhla z iniciativy Velké mešity Al-Azhar mezinárodní konference zástupců všech náboženských komunit postižených terorem hnutí Islámský stát. A nejenže jeho teror odsoudila, ale vyzvala mezinárodní koalici k větší důraznosti v jeho potírání. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

12:16 Jaroslav Pelc: Jaroslav Vodička – sjednotitel a rozmnožitel levice?

Český svaz bojovníků za svobodu byl politicky a hospodářsky destruován svým vedením v čele s ing. Ja…