V dlouhých jednáních vedených roky k nalezení trasy, kterou by měla D3 projít Středočeským krajem, byla ustanovena vládní skupina odborníků z Ministerstva dopravy a Ministerstva životního prostředí, vzniklá na základě programového prohlášení vlády.
Tato skupina 10 odborníků posuzovala dva základní koridory: tzv. západní, dříve nazývaný stabilizovanou trasou, a tzv. východní, dříve nazývaný Promika dle ateliéru, který ji projektoval. V poměru 5:4 (jeden hlas se zdržel) doporučila trasu západní. Dále bylo provedeno komparativní posouzení obou tras firmou Cityplan, která západní trasu též vyhodnotila jako mírně lepší. Posudek vlivu na životní prostředí též mírně preferuje západní trasu, a to především pro menší zatížení okolního obyvatelstva, ale také pro výrazně menší problémy s dopravou při vlastní výstavbě středočeské části dálnice. Pokud by se měla stavět částečně v trase dnešní silnice E55, znamenalo by to nejen mnoho dopravních omezení v úseku Benešov-Mirošovice-Praha, ale i nutnost výstavby doprovodné komunikace, na kterou by byla přesunuta doprava vozidel, která nemají jízdu na dálnici povolenou kvůli své nízké rychlosti.
Při vlastním veřejném projednávání posudku vlivu na životní prostředí se písemně a poté i ústně představitelé dotčených samospráv, obcí, měst i krajů z obou tras, představitelé státních orgánů a institucí vyjadřovali velkou většinou pro trasu západní, která je navíc zakomponována do Územního plánu Středočeského kraje a počítá se s ní i v Zásadách územní politiky kraje do budoucna.
Pouze minimum obcí ústy svých představitelů preferovalo trasu východní. Tu ale také preferovaly pracovnice České inspekce životního prostředí. Budiž. Když ji však začaly hodnotit zcela mimo svoje kompetence a proces posuzování vlivu na životní prostředí ekonomicky, vyznělo jejich vystoupení nepatřičně. Působilo to na mě až jako závan z dob, kdy na MŽP a České inspekci byly vymýšleny další a další trasy D3 ne proto, aby se nalezla ta nejlepší, nýbrž proto, aby nevznikla žádná a D3 se nestavěla vůbec.
Dá se tedy očekávat, že MŽP do konce letošního roku vydá svoje stanovisko a že v něm budezápadní trasa vyhodnocena jako lepší varianta, která je přípustná pro stavbu dálnice D3. Poté by mělo padnout rozhodnutí Ministerstva dopravy - to je orgánem, který rozhoduje, která trasa přes Středočeský kraj je definitivní a na které bude dále pokračovat příprava projektů pro územní rozhodnutí.
Konečně tedy dojde k tomuto závažnému posunu v přípravě výstavby D3 ve Středočeském kraji. Další cesta však bude ještě velmi dlouhá a obtížná. Po vyprojektování plánů pro územní rozhodnutí a procesu jejich schvalování budou muset být vykoupeny pozemky, vyprojektovány plány pro stavební povolení a hlavně také alokovány dostatečné prostředky na výkupy a samotnou stavbu do Státního fondu dopravní infrastruktury. Nelze tedy předpokládat rychlý postup. Bylo by však dobře, kdyby se tyto kroky podařilo udělat během dalšího plánovacího období Evropské unie, které začíná roku 2014 pro dalších pět let, kdy bude ČR příjemcem cca 90 miliard Kč na výstavbu dopravní infrastruktury. Pokud ne, budeme těžko hledat prostředky na její výstavbu.
Více:
STAN: Podporujeme rychlé dokončení dálnice D3 i dostavbu Temelína. Ultimáta odmítáme
##PROFIL 30##
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ODS