Angličtinář Sobotka a Nejedlého dítě. Odborníci hovořili o jazykových předpokladech politiků i dětech v reklamě

04.11.2014 12:43 | Zprávy

POLITOLOGOVÉ K diskusi o jazykových předpokladech předních politiků, která se dostala na přetřes v diskusním pořadu Václava Moravce v pravidelném poledním čase v České televizi, se pro ParlmentníListy.cz také vyjádřili dva politologové. Hovořilo se rovněž o propagací jednotlivých partají s využitím dětí, což nechybělo ani před letošními komunálními volbami.

Angličtinář Sobotka a Nejedlého dítě. Odborníci hovořili o jazykových předpokladech politiků i dětech v reklamě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Bohuslav Sobotka

Prvním tématem byly jazyky. K tomu se vyjádřil Jan Kubáček v tom smyslu, že správná jazyková vybavenost je předpokladem dobrého a úspěšného politika. „Obecně platí, že je to bonusem a dobrým předpokladem. U premiéra, ministrů a prezidenta je to téměř povinnost. U šéfa vlády je třeba vyjednávat neformálně, je potřeba, aby mohl komunikovat na summitech, takzvaně na čtyři oči, protože to se často využívá mnohem více,“ hodnotí Kubáček a podtrhuje skutečnost, že právě individuální setkávání a rozhovory mají obrovskou přidanou hodnotu. „Navíc premiér potřebuje i telefonicky řešit velmi rychle zvláště v Evropské unii věci se zahraničními partnery, musí být s nimi v častém kontaktu a jazyková vybavenost je samozřejmě velmi podstatná výhoda.“

Samozřejmost, která není samozřejmá

Prorektor plzeňské pobočky Metropolitní univerzity Ladislav Cabada k tomu dodává: „Ve sjednocující se Evropě a v době globalizace by dobrá znalost cizích jazyků měla být klíčovým předpokladem pro celoživotní uplatnění. To platí dokonce i pro řemeslníky, natož pak pro předsedu vlády, do jehož agendy výrazně patří zahraniční politika a komunikace s partnery v rámci NATO a zejména Evropské unie. To, že pan premiér umí jen anglicky, je samo o sobě málo, na běžné vysoké škole se studenti věnují alespoň dvěma cizím jazykům a překvapuje mne, že na právnické fakultě, kde pan Sobotka vystudoval, tomu tak asi nebylo. Ale mohl se vzdělávat i sám, program celoživotního vzdělávání přece hlásá i ministerstvo školství, vedené jeho spolustraníkem a příznivcem Marcelem Chládkem,“ doporučuje premiérovi Cabada. Logicky se tedy nutí poznámka, že se jedná o neustále připomínanou problematiku, který ani tak dlouho po sametové revoluci není uspokojivě vysvětlena.

Krteček a miminko

Ještě důrazněji oba politologové hovoří o využívání dětí v reklamě, a to především u politiků, kteří by měli být jakými morálním vzorem. Jako poukázání na vyžívání nezletilých v případě člena hradního týmu Nejedlého uvádí Cabada následující: „V zemi, kde prezident dělal reklamu na lyže, je těžké hledat hranici, za níž by politik neměl jít. Pan Nejedlý je samozřejmě kontroverzní postava, nicméně neexistuje žádné právní omezení, které by mu - či komukoli jinému - v účinkování v reklamě mělo bránit. Je to tedy jen otázka citu; ostatně prezidentovo vystupování v čínské televizi v Krtečkem byla rovněž reklama ....“ Jan Kubáček zas připomíná dřívější volební klip ODS.

„Vzpomeňme na Topolánka, kdy v náručí držel svého vnuka – a pak se rozšířilo, že má milenku a žije paralelně i se svou ženou. Využívání dětí je tedy velmi nešťastné a má to bumerangový účinek, je to dvojsečné,“ varuje dále a podtrhuje skutečnost, že čistá dětská duše nemůže říci ne, to nechci, protože za něj mluví rodiče či jiní zákonní zástupci. „ Jak by to dítě pak s odstupem času posoudilo….. Je to takové zneužití dětí a jejich nevědomí, nevyzrálosti, co konají, co říkají a jaký to má dopad – je to velice nefér. Nedivil bych se, že by zadavatel dopadl podle rčení čím kdo zachází, tím také schází. Jde skutečně o vypouštění nebezpečného džina z láhve,“ varuje Kubáček.

„Využití dětí v jakékoli reklamě je vysoce citlivá věc, ale třeba u jogurtů či pracích prášků je pochopitelné. Politická reklama je podle mého soudu na hraně etiky, zejména pokud se dětem do úst vkládají politické slogany,“ dodává k této problematice Ladislav Cabada.

Prvním tématem jsou jazyky. K tomu se vyjádřil Jan Kubáček v tom smyslu, že správná jazyková vybavenost je předpokladem dobrého a úspěšného politika. „Obecně platí, že je to bonusem a dobrým předpokladem. U premiéra, ministrů a prezidenta je to téměř povinnost. U šéfa vlády je třeba vyjednávat neformálně, je potřeba, aby mohl komunikovat na summitech, takzvaně na čtyři oči, protože to se často využívá mnohem více,“ hodnotí Kubáček a podtrhuje skutečnost, že právě individuální setkávání a rozhovory mají obrovskou přidanou hodnotu. „ Navíc premiér potřebuje i telefonicky řešit velmi rychle zvláště v Evropské unii věci se zahraničními partnery, musí být s nimi v častém kontaktu a jazyková vybavenost je samozřejmě velmi podstatná výhoda.“

Samozřejmost, která není samozřejmá

Prorektor plzeňské pobočky Metropolitní univerzity Ladislav Cabada. „Ve sjednocující se Evropě a v době globalizace by dobrá znalost cizích jazyků měla být klíčovým předpokladem pro celoživotní uplatnění. To platí dokonce i pro řemeslníky, natož pak pro předsedu vlády, do jehož agendy výrazně patří zahraniční politika a komunikace s partnery v rámci NATO a zejména Evropské unie. To, že pan premiér umí jen anglicky, je samo o sobě málo, na běžné vysoké škole se studenti věnují alespoň dvěma cizím jazykům a překvapuje mne, že na právnické fakultě, kde pan Sobotka vystudoval, tomu tak asi nebylo. Ale mohl se vzdělávat i sám, program celoživotního vzdělávání přece hlásá i ministerstvo školství, vedené jeho spolustraníkem a příznivcem Marcelem Chládkem,“ doporučuje premiérovi Cabada. Logicky se tedy nutí poznámka, že se jedná o neustále připomínanou problematiku, který ani tak dlouho po sametové revoluci není uspokojivě vysvětlena.

Krteček a miminko

Ještě důrazněji oba politologové hovoří o využívání dětí v reklamě, a to především u politiků, kteří by měli být jakými morálním vzorem. Jako poukázání na vyžívání nezletilých v případě člena hradního týmu Nejedlého uvádí Cabada následující: „V zemi, kde prezident dělal reklamu na lyže, je těžké hledat hranici, za níž by politik neměl jít. Pan Nejedlý je samozřejmě kontroverzní postava, nicméně neexistuje žádné právní omezení, které by mu - či komukoli jinému - v účinkování v reklamě mělo bránit. Je to tedy jen otázka citu; ostatně prezidentovo vystupování v čínské televizi v Krtečkem byla rovněž reklama ....“

Jan Kubáček zas připomíná dřívější volební klip ODS. „Vzpomeňme na Topolánka, kdy v náručí držel svého vnuka – a pak se rozšířilo, že má milenku a žije paralelně i se svou ženou. Využívání dětí je tedy velmi nešťastné a má to bumerangový účinek, je to dvojsečné,“ varuje dále a podtrhuje skutečnost, že čistá dětská duše nemůže říci ne, to nechci, protože za něj mluví rodiče či jiní zákonní zástupci.

„ Jak by to dítě pak s odstupem času posoudilo….. Je to takové zneužití dětí a jejich nevědomí, nevyzrálosti, co konají, co říkají a jaký to má dopad – je to velice nefér. Politik riskuje, že se to může obrátit proti němu, má to bumerangový účinek a je to dvojsečné. Nedivil bych se, že by zadavatel dopadl podle rčení čím kdo zachází, tím také schází. Jde skutečně o vypouštění nebezpečného džina z láhve,“ varuje Kubáček. „Využití dětí v jakékoli reklamě je vysoce citlivá věc, ale třeba u jogurtů či pracích prášků je pochopitelné. Politická reklama je podle mého soudu na hraně etiky, zejména pokud se dětem do úst vkládají politické slogany,“ dodává k této problematice Ladislav Cabada.


 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pravda a láska proti Trumpovi. 17. listopad bude horký

4:44 Pravda a láska proti Trumpovi. 17. listopad bude horký

Ponesou se letošní oslavy událostí 17. listopadu 1989 ve jménu protestů a nesouhlasu se zvolením Don…