Hrozí, že bude Volkswagen kvůli těžké ekonomické situaci zavírat továrny Škoda v Česku a přesune jejich výrobu do Německa, aby zachránil vlastní lidi a průmysl? Naznačuje to politický pozorovatel a analytik Erik Best.
„V dnešním vydání deníku Handelsblatt je osm nebo devět stran věnováno problematice Volkswagenu. Píšou tam o finálním zápasu této firmy a hovoří o propouštění, zavírání fabrik s tím, že jde o přežití automobilového průmyslu v Evropě. Vůbec ale nemluví o možnosti zavírání fabrik kousek za německými hranicemi. Přitom v minulosti se o tom mluvilo dost a jsou to dva tři roky. Šéf odborů Povšík říkal, že udělá všechno pro to, aby výroba elektromobilů zůstala tady a nešla do Německa. Napadlo mě, že Volkswagen možná chce, aby o tom přesunu výroby od nás do Německa začaly mluvit tamní odbory, a nikoli vedení společnosti,“ míní Best.
Podle něho to může mít konkrétní důvody. „Představte si, kdyby šéf Volkswagenu Thomas Schäfer, který předtím řídil Škodu Auto, začal říkat, že raději zavřou fabriky v Česku. Bývalý šéf Škody by to přece nemohl říkat. Proto je možné, že to přijde ze strany německých odborů a pak by se to mohlo prezentovat jako ústupek, který by se pochopitelně líbil Němcům, ale ne Čechům,“ zdůrazňuje analytik.
„Už dříve Vokswagen říkal, že platformy pro výrobu konkrétních typů aut ve fabrikách jsou vyměnitelné, a dokázali to v praxi, když přesunuli výrobu superbů do Bratislavy, aby zde uvolnili místo pro elektroauta. Znamená to, že začít vyrábět auta Škoda v německých továrnách Volkswagenu je jednoduchá záležitost,“ sděluje Erik Best.
Dosud se podle jeho slov zdá, že vedení Volkswagenu odmítá takovou možnost byť jen vyslovit, ale to rozhodně nemusí znamenat, že takovou variantu nezvažují.
„Nechci malovat čerta na zeď, ale pokud Handelsblatt píše, že jde o přežití tohoto odvětví průmyslu, něco na tom bude. Sleduji německý tisk dlouhodobě a Handelsblatt nepatří k typu německého deníku, které jinak podporují různé zelené a jiné věci z Bruselu. Pokud tedy o zavírání fabrik mluví právě Handelsblatt a vidí to realisticky, je třeba to brát vážně. Pokud by šlo o přežití Volkswagenu a autoprůmyslu v Německu, tak nebudou brát žádné ohledy na to, že tím pohřbí autoprůmysl u nás,“ varuje.
Z druhé strany je prý třeba dodat, že výroba v Česku je pro německou automobilku výhodná. „Všechno tu mají levnější než doma v Německu, nejen pracovní sílu. Volkswagen bude chtít zůstat, ale jako ústupek mohou říci, že přistoupí na zavření továren v Česku, ale budou od německých odborů očekávat vstřícnější požadavky ohledně mezd s ohledem na to, že v Česku jsou třikrát nebo kolikrát nižší,“ uvažuje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka