„Dnešní situace může české letectví jen posílit. Silní zůstanou a budou růst,“ říká expert
29.03.2023 16:00 | Rozhovor
„Český letecký průmysl je na tom dobře, máme zavedené firmy, které vyrábějí špičkové výrobky ve všech částech dodavatelského řetězce a jsou propojeny napříč světem s různými partnery.“ Právě těmito slovy hodnotí současnou kondici českého leteckého průmyslu doc. Jakub Kraus, vedoucí ústavu letecké dopravy na ČVUT v Praze, který v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz nahlíží nejen pod pokličku slavné letecké historie, ale také do výzev, které letectví čeká v brzké budoucnosti.
reklama
Letectví má v České republice velkou tradici. Komu a čemu za to vděčíme?
Letecká tradice v České republice je dána hlavně počátky, kdy se na začátku dvacátého století začali objevovat průkopníci letectví právě i na českém území. Toto dále přetrvávalo a vyspělost meziválečného Československa tomu hodně pomáhala. A nakonec i po druhé světové válce jsme měli velký benefit z rozvinutého průmyslu, kdy na našem území výroba letadel zůstávala, a je tomu tak i dodnes.
Pokud byste měl z této bohaté historie poukázat na největší milníky, které se zásadním způsobem podepsaly na rozvoji leteckého průmyslu u nás, které by to byly?
Milníky jsou zmíněny v předchozí odpovědi. Měli jsme to štěstí, že jsme měli skvělou geografickou polohu, a hlavně se zde vždy našlo dosti lidí, kteří byli houževnatí a když si vzali do hlavy, že budou konstruovat letadla a vyrábět je, tak se to velkému množství povedlo. I toto lze však připisovat rozvinutému hospodářství v minulých dobách, kde pro letecký průmysl bylo zázemí.
Traduje se, že Česká republika je jednou z mála zemí na světě, která umí vyrobit letadla od A až do Z. Je tomu skutečně tak i v dnešní době?
Ano, stále jsme v tomto dobří a umíme to. Typicky každého napadnou velké firmy Aero Vodochody Aerospace nebo na Aircraft Industries, ale skoro až světová významnost je spíše v malých letadlech. Máme výrobce ultralightů, kteří jsou velmi úspěšní, stejně tak jako balónů. Globalizace samozřejmě nepomáhá možnosti vyrábět opravdu velká dopravní letadla v každém druhém státě, ale na naši velikost máme stále hodně co nabízet.
Letecký průmysl není jen o vlastní výrobě letadel, ale je na něj navázáno množství dalších technologických odvětví. Je možné konstatovat, že třeba právě letecký průmysl byl a možná i dodnes je motorem technologického pokroku?
Letecký průmysl vždy byl tím, kdo určuje směr. Současná letadla jsou stále komplexnější stroje a přeci jen ten základní problém, že když se něco stane, tak nelze zastavit, je z pohledu techniky a její spolehlivosti dosti zásadní. Aktuálně by se k letectví dal přidat i vesmírný průmysl, který klade na výzkum a vývoj další specifické požadavky. Zároveň stále více ve všech oblastech lidské činnosti figuruje digitalizace a automatizace.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.