Zástupci USA a Číny dohodli snížení amerického deficitu ve vzájemných obchodech. Čína následně rozhodla o snížení cla na dovoz osobních automobilů z 25 na 15 procent, což zní velice zajímavě i vzhledem k tomu, že jde o největší automobilový trh na světě. Jsou to kroky, z nichž se dá odvodit, že hrozba svázání globálního obchodu ochranářskými opatřeními jednotlivých zemí v čele právě s Čínou a USA už je zažehnána?
Musím přiznat, že mě zaskočilo, jak rychle se hrozba obchodní války zdá „zažehnána“. Připouštím, že jsem nepředpokládala, že se agresivní politika Donalda Trumpa setká s takovými ústupky od čínské strany. Spíš to vypadalo, že Čína si bude trvat na velmocenském postavení a bude se na obou stranách kupit šprajcování. Otázka je, jak tuhle změnu postoje číst. Znamená to, že Čína je navenek mnohem slabší ekonomikou, než jak se tváří? Že své problémy jen schovává za načinčanou fasádou? Možná. Leccos by tomu napovídalo, třeba makroekonomické statistiky, které jsou v některých případech dlouhodobě z Číny tak dobré či rychle zveřejněné, že jsem přesvědčená, že musejí být falšované.
Pokud jde o úplné zažehnání obchodní války, byla bych opatrná. Poslední kauzou je zase spor o dovoz evropských aut do USA. Zkrátka protekcionismu se v dnešním světě bohužel daří.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník