Krajský radní tvrdí, že současný ministr dopravy Prachař se Ústeckému kraji mstí za to, že nevyhlásili stav nebezpečí na dálnici D8 a Prachařem připravené firmy nemohly realizovat několikasetmilionovou zakázku. Msta má podle Jaroslava Komínka spočívat v tom, že nejenže není plánovaná naprosto žádná příprava a výstavba komunikací dálničního typu na ústeckém území v programovém prohlášení vlády, ale ani reálně v plánu, který ministr dopravy před pár dny předložil vládě.
Myslíte si, že to, že v materiálu není žádná dobrá zpráva pro Ústecký kraj, je skutečně msta a nikoli „jen“ neznalost nebo nedbalost?
Řekl bych, že mix všeho dohromady. Ve vládním prohlášení žádné řešení infrastruktury na území Ústeckého kraje není. I přesto, že jak premiér, tak ministři této vlády tvrdili, že to není nutné a ví se přece o potřebnosti například R7 (Praha-Slaný-Louny-Chomutov-SRN) a D8 (Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - SRN). Ale v plánu, který současný ministr Prachař předložil v minulých dnech, se nepočítá s novou výstavbou ani kilometru další výstavby ničeho dalšího. A to i přes slib premiéra Sobotky, že díky novému významnému investorovi, který začne v průmyslové zóně Triangle stavět továrnu na výrobu pneumatik, se dokončení R7 urychlí. Prostě se tato vláda na Ústecký kraj vykašlala. A to, že ministr Prachař se již několikrát vyjádřil v tom duchu, že když mu Ústecký kraj nešel „na ruku" s vyhlášením krizového stavu na stavbě 0508 – šlo o dálnici D8 a sesuv zeminy, tak ať nic od něj nečekáme, je již všeobecně známé.
O jakých firmách konkrétně mluvíte a o jak velkou zakázku potencionálně mohlo jít, kdyby byla?
Nevím, jestli jsou to konkrétní firmy. Nicméně tlak ministra na kraj je zcela nestandartní a přinejmenším podivný. S takovýmto chováním jsem se nikdy ještě nesetkal. Pokud by ministr již dávno konal - například podle mého doporučení z jara letošního roku, kdy jsem ho informoval o využití stavebního zákona a jeho paragrafu 177 o postupu ve zvláštních událostech, tak už vše mohlo být dávno vyřešeno. Zřejmě se „někomu" nehodí výběrové řízení a byl by radši pro přímé oslovení „někoho". Koho, to opravdu nevím.
Není absence dopravní podpory Ústeckému kraji ale v rozporu s tím, jak vláda proklamuje pomoc tomuto kraji, zaměstnanosti a podobně? S tím to přeci souvisí... Mám pocit, že apely v tomto směru se opakují rok co rok, například i z popudů Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje, která má dokonce podrobný Globální plán revitalizace severozápadních Čech.
Myslím, že je to jak v rozporu, tak potlačením všeho, co všechny instituce na našem území doposud udělaly. Na území Ústeckého kraje je mnoho významných chemických, ropných, těžařských a dalších nejen průmyslových podniků, na kterých je závislá celá republika, tak by zřejmě vznikly nemalé problémy. A co stát na oplátku našemu kraji dává? Stokilometrový úsek D8 se staví 30 let, obdobný osud čeká R7 - a to už vůbec nemluvím o významné komunikaci I/13, která propojuje všechna statutární města v Ústeckém kraji a s touto komunikací se neplánuje taktéž žádné rozšíření.
Dá se říci, že jste v kritice ministra dopravy za hnutí ANO Antonína Prachaře na stejné lodi jako premiér Sobotka, který jej nyní dost kritizoval a mluví se o tom, že se pod ministrem houpe židle?
Úplně nevím, co má za výhrady pan premiér. Nicméně z jednání ministra Prachaře je cítit arogance a nadřazenost. Několikrát jsem ho žádal o osobní setkání a prodiskutování všech problémů našeho kraje. Tedy nejen státních komunikací na našem území - D8, I/13 a R7, ale také splavnost Labe, elektrifikace železničního spojení do Kadaně či Litvínova a další okruhy. Zcela bezprecedentně ani jednou neodpověděl a až po nějakém čase se ozval jeho náměstek. Nedovedu si představit, že bych se podobně choval ke starostům a zástupcům samospráv v našem kraji poté, co jsem byl zvolen radním pro dopravu a silniční hospodářství. Jeho následné podivné „tančení" kolem sesuvu na D8, nebo nezařazení rozvoje infrastruktury na území našeho kraje, je bohužel pouze logický vývoj v jeho chování. Ministr Prachař destabilizoval Ředitelství silnic a dálnic, dle mých informací v dalších „jeho" organizacích vládne nejistota a strach v pokračování čistek z dosazování nových lidí.
Mohl byste shrnout, co byste tedy teď od ministra dopravy očekával, aby nebyl váš region na chvostu?
Stačilo by pouze setkání a sladění společných priorit a vyslechnutí našich problémů. Jediné, na co se ministr Prachař v posledním roce soustředí, je mimořádný tlak na vyhlášení krizového stavu na D8. O ničem jiném slyšet nechce a o ničem jiném se bavit nechce. Dokonce oznámil, že má v úmyslu dokonce zrušit ředitelství Ředitelství silnic a dálnic v našem kraji. Je to zvláštní, že zrovna v našem kraji, kde má stát takové problémy s výstavbou komunikací.
Co říkáte pro změnu na akci starostů Znojemska? Ti odvolávají své podpisy pod memorandem na stavbu obchvatu Znojma. Říkají, že ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) jim předložil jinou verzi. Před pár dny také opoziční pravicové strany TOP 09 a ODS požádaly o svolání mimořádné schůze sněmovny, kde se měli poslanci zabývat tím, zda vznikne parlamentní vyšetřovací komise k činnosti ministra dopravy Antonína Prachaře a k „nepořádku" v jeho rezortu...
Vůbec se tomu nedivím. Ve funkci je rok. Doposud nic pořádného neudělal, kromě personálních čistek na Ministerstvu dopravy a jeho „dceřiných" organizací. Bohužel to ukazuje, že tento ministr má problémy nejen v našem kraji, ale i jinde. Respektive, že jak není po jeho, tak jiné názory nepřipouští a nejradši by napřímo diktoval, kdo co má dělat. Zřejmě si ještě neuvědomil, že není manažer v soukromé firmě, ale je ve státní instituci, kde by se mělo dlouhodobě plánovat a diskutovat a nikoliv direktivně nařizovat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš