Výroba automobilů v Česku sice meziročně rostla, prodeje ale pomalu klesají, vyrábíme tedy na sklad. Trh klesá, jde o zárodek problémů? Co bude stát dělat, pokud se automobily přestanou prodávat?
Český automobilový průmysl má obrovskou tradici, představuje tak páteř celého zpracovatelského průmyslu u nás. Enormní tlak EU a ekologických aktivistů na emisní limity aut je přehnaný. Přitom automobily už dávno nejsou největšími znečišťovateli životního prostředí. Vždyť pouhých 15 největších nákladních lodí planety zatěžuje životní prostředí více než všechny automobily na světě. Zavedení přísnějších emisních limitů a také přísnější způsob měření emisí způsobilo, že trh jako celek začal zbytečně klesat. Mrzí mě také, že dochází k postupnému útlumu motocyklové výroby u nás.
Automobilový průmysl v ČR, to jsou i mnozí subdodavatelé automobilových dílů a technologií. Jak dopadne případné propouštění v těchto firmách na českou ekonomiku? Nyní v Česku chybějí statisíce pracovníků, pomohlo by to tedy „vsáknout“ čerstvě propuštěné lidi z automobilového průmyslu?
Česká republika zatím ještě vytváří vzdělané lidi v technických i ostatních oborech a je neustále obrovská poptávka po těchto lidech v průmyslových odvětvích.
V Evropě už víc aut na hlavu než Češi vyrobí jen Slováci. Automobilový průmysl tvoří více než pětinu našich exportů. Pokud v Evropě poklesne zájem o nová auta, bude to pro nás problém? Je naše ekonomika dostatečně komplexní?
Závislost na automobilovém průmyslu není zase tak dramatická a je poměrně dobře diverzifikovaná, ale již nevidím prostor pro její prohlubování. Současný podíl produkce automobilového průmyslu v ČR na HDP představuje cca 10 %. Větším problémem pro českou ekonomiku je její exportní závislost na EU, která dosahuje téměř 85 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs