Hitem týdne je klimaticko-energetický legislativní balík s názvem „Fit for 55“, který představila Evropská komise a schválit by ho měla Evropská rada a europoslanci. Název odkazuje na cíl snížit do roku 2030 celkové množství emisí skleníkových plynů v EU alespoň o 55 procent oproti roku 1990. Mimo jiné přikazuje ukončit do roku 2035 prodej nových aut na benzinový či naftový pohon, rozšiřuje systém emisních povolenek i na silniční či lodní dopravu a vytápění budov, i určuje, kolik budou lidé platit za elektřinu. Co změny, které mají vést k překopání průmyslu, dopravy, zemědělství i energetiky, přinesou pro život občanů členských zemí EU, ale i dalších generací?
Co státem naplánované změny přinesou? Úpadek. Ekonomický, sociální, celkový morální úpadek společnosti. K čemu jinému než k úpadku by mohlo vést to, když se nějaký svrchovaný vládce – zde Evropská komise – začne snažit ohýbat charakter lidí a tvářit se, že homo sapiens je vlastně úplně jiným živočišným druhem, má jiné motivace, než jaké má, nezajímá ho zisk? Ve středověku se lidé báli pekla, dneska se bojí uhlíku. Obojí je zhruba stejná chiméra. Ale ovládat naše životy proti přirozenosti umí obojí srovnatelně.
A co říkáte tomu, že zatímco uhlí, které se má do roku 2030 přestat spalovat, u nás tvoří polovinu zdroje tepla, západní Evropa, která na jeho konec tlačí, ho už skoro nevyužívá? Nezbyl nám v ruce zase ten pověstný černý Petr?
Černý Petr nám s uhlím v ruce nezbyl. Jenom jsme ještě klima-náboženství nepropadli natolik jako západní Evropa. Ale to ještě přijde.
Logicky si v této souvislosti počíná domácí Svaz dovozců automobilů, který vyzval vládu, aby podpořila soukromý nákup elektromobilů a aut na vodík 200 tisíci korunami a plug-in hybridy s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr 100 tisíci korunami. Měl by Babišův kabinet vyslyšet varování dovozců, že pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel –, že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy?
Jeden z Murphyho zákonů říká: Když se něco pokazí, pokazí se všechno naráz. A navazující zákon říká: Za každý velký objev vděčíme nějakému omylu. Důsledek: Čím větší dotace, tím později badatelé k tomu omylu dospějí.
Já dodávám: Čím je to méně ekologické, tím větší dotace na ekologii.
Je bezpochyby, že rozšíření elektromobilů bude ovlivněno zejména dotacemi. To je dost padlé na hlavu, protože kdo kupuje elektromobily? Hlavně bohatí lidé. A co docílí taková dotace? Aby se všem, tedy i chudým, vzaly peníze, a zaplatily se bohatým, aby se tak pro svou lásku k technologiím stali ještě bohatšími. Chudí lidé si samozřejmě ani s dotací takové auto nikdy nekoupí, dokud nebude běžně rozšířené. A až bude běžně rozšířené, zase už nebudou dotace. Budeme mít tedy zcela unikátní dotaci, která překonává nejbarvitější fantazie o absurditě: čím socialističtější vláda, tím vyšší dotace – pro bohaté.
Dotace na elektromobily už skutečně automobilový trh křiví. V bohatém Norsku je už tak velká poptávka po elektrovozech, že klasické vozy v zemi celkem trpí a mají rostoucí problémy s odbytem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník