Předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a bývalý hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš je iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55. Finalizaci úseků těchto komunikací již řadu let brání výtky a snahy ekologických aktivistů. Libor Lukáš tento týden petici s celkem 15 tisíci podpisy oficiálně předal k posouzení senátorům z petičního výboru. ParlamentníListy.cz ho při té příležitosti důkladně vyzpovídaly.
Pomyslným vyvrcholením sběru podpisů k petici za dostavbu dálnic D49 a D55 byla nárazová víkendová akce v nákupních centrech ve Zlíně. S jakými reakcemi od lidí, kteří přišli dokument podepsat, jste se setkával?
Reakce byly velmi živé a naprosto pozitivní. Lidé jsou naštvaní nekonečnými tahanicemi kolem výstavby dálnic v ČR a nechápou, proč to všechno tak dlouho trvá. Ze svých cest v Rakousku, Německu a Itálii poznali, že dálnice jsou v těchto zemích už dávno vybudované, procházejí dokonce horským terénem v Alpách a ochraně přírody to naprosto nevadí… Tak proč to podobně nemůže být i u nás?
Není ale na druhou stranu opravdu potřeba přírodu a její vzácné živočichy chránit?
Přírodu chráníme velmi pečlivě a také poctivě. Jenže to neznamená, aby „hrstka“ aktivistů mohla „překřičet“ většinu obyvatel, kteří si přejí rozvoj naší země a konkurenční srovnání se zahraničím. Moderní, kapacitní dopravní infrastruktura je přirozenou součástí konkurenceschopné ekonomiky. Dálnice se u nás připravují celá dlouhá léta. O nekontrolovatelné výstavbě nemůže být vůbec řeč.
Během předání petice na půdě Senátu v podstatě zaznělo, že zvířata, kterými aktivisté zabránění další stavbě obhajují, a to včetně křečka, v dané oblasti vůbec nejsou. Máte nějaké důkazy pro taková tvrzení?
Ano, máme. Jedná se o odborné posudky ekologických specialistů, kteří provádějí pravidelný ekologický dozor v místě stavby a výsledky jejich práce jsou nezpochybnitelné. Nejedná se tedy o žádné „dojmy“, ale o fakta zjištěná odbornými autoritami.
Pokud tedy tomu tak je a ta zvířata se tam skutečně nevyskytují.... Co by podle vás mohlo být motivem oněch ekologů?
Nic dobrého si o jejich motivech rozhodně nemyslím – chtějí být „důležitými“, hrají si na „rádoby-odborníky“, snaží se nám namluvit, že zastupují mlčící veřejnost, mají tendenci poučovat a kárat veřejný sektor, a hlavně nemyslí na lidi, kteří bydlí v okolí přecpaných silnic…
Jak je to s dopravní situací v oblasti, respektive v obcích, kterých by se budoucí dálnice mohla týkat?
Když pod okny domů v jednotlivých obcích a městech jezdí tisíce vozidel denně, tak je situace mnohdy katastrofální, možná až zoufalá. Pokud tranzitní dopravu dostaneme na kapacitní silnice mimo zastavěná území obcí, rozhodně se lidem v těchto průjezdních úsecích uleví. Ale není to všelék, bude také žádoucí, aby se přeprava zboží z kamionů dostala mnohonásobně více na železnici.
V případě, že senátoři vaši petici podpoří, jaký předpokládáte další vývoj?
Věřím, že „hlas lidu“ má vliv na rozhodování politických elit. Patnáct tisíc podpisů je velmi hlasitý projev „vůle lidu“ a proto očekávám, že jej naši zákonodárci vyslyší a změní zákony tak, abychom páteřní síť dálnic v ČR konečně dostavěli – jako v Rakousku, v Německu, či v Itálii…
Projekty úspěšně prošly procesem EIA, bohužel český právní řád je v této oblasti „ultra-liberální“ a je nastaven byrokraticky tak, že obstrukční chování několika ekologických aktivistů umožňuje nekonečné průtahy v přípravě těchto strategických investic státu. Musíme to společně změnit a dát tomu jednoduchá pravidla tzv. „zdravého selského rozumu“.
Záměr vybudovat v oblasti dálnici má poměrně dlouhou historii. Jak dlouho se to vlastně celé táhne?
Ve své podstatě až do doby známého obuvníka a podnikatele Bati. Tomáš i Jan Baťa měli vizi postavit silniční magistrálu od východu až na západ tehdejšího Československa (Cheb – Velký Bočkov = 1.000 km). Věřili tomu, že doprava je základ. Jan Baťa vydal v roce 1937 knihu, v níž popsal a zveřejnil svou vizí, kterou nazval „Budujeme stát pro 40.000.000 lidí“. Avšak dodnes nebyla tato vize naplněna a je to ostuda, protože jsme tuto vizi převzali až do současnosti, ale bohužel jsme ji v několika generacích nedokázali naplnit.
Libor Lukáš
Mezi lety 2004 a 2008 působil jako hejtman Zlínského kraje.V letech 2008 až 2012 působil jako první náměstek hejtmana Zlínského kraje a mezi lety 2000 až 2016 rovněž jako zastupitel Zlínského kraje v barvách ODS.
V současnosti je předsedou Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě. Je rovněž iniciátorem a organizátorem petice za dostavbu dvojice dálnic D49 a D55, které delší dobu brání námitky ekologických aktivistů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž
Děláte ve sněmovně vůbec něco?
Dobrý den, zajímalo by mě, co jako poslanec děláte, že o vás není vůbec slyšet? Ani nikde v televizi jsem vás dlouho neviděl, nečetl s vámi žádný rozhovor. Přijde mi, že vás Babiš nechal kandidovat jen proto, aby vám zajistil dobře placené místo, ale jakoby vám zakázal, abyste se po vašem skandálu v...
Další články z rubriky
4:46 „EU řekne, že neprší. Oni se tedy tváří, že je sucho.“ Nepřátelé svobody v ČR. Nestor médií promluvil
Musíme znovu bojovat za ubránění demokracie i svobody slova a její opětovné rozšíření. Protože s hro…
- 20:37 Armádní vysílání Zdeňka Svěráka. Zbořil přidává jadrné přísloví
- 17:04 Dejdare, vy jste zpíval před Putinem. Umělcův výpad proti komunistům nezůstal bez odezvy
- 10:32 Okamurův Ostravák: Fiala asi bere koks. Ukrajince deportovat!
- 18:35 Vždy Fialu hájili, najednou změna. Markéta Šichtařová hovořila s poradcem premiéra
- 16:28 Okamura zuří: Ukrajinci že přinesli miliardy? Jurečka započítal i jejich útraty za chlast