Dvě koalice získaly ve volbách pohodlnou většinu 108 poslaneckých křesel. S jakými nadějemi si především spojujete budoucí vládu těchto pěti stran? Má být pro celou koalici tématem číslo jedna důchodová reforma, jak požaduje předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová? Je tohle priorita priorit, nebo lze najít i něco důležitějšího nebo srovnatelně důležité pro budoucí vládu?
Často kolem sebe slýchám, že největší problémy aktuálně jsou rostoucí inflace nebo energetická krize... To problémy jsou, ne že ne – jenomže nepatří do gesce vlády. Inflace je důsledkem hloupounké, naivňoučké a ideologii poplatné politiky světových centrálních bank, plus evropské zelené politiky. Expresívní slova nepoužívám lehkomyslně; jsou zcela namístě. A energetická krize je zase možná z 90 procent důsledkem New Green Dealu. Jediné, co s tím může česká vláda dělat, je Green Deal kategoricky odmítnout. Takže to, co jsou opravdu velké problémy, vláda vlastně zase tak moc ovlivnit nemůže.
Hlavní priority vlády by tedy měly být, navracet ekonomiku do rovnováhy ze stávajícího rozvratu. Ale přiznejme si, že to může udělat jen do omezené míry, protože globální vlivy jsou příliš silné. Priority jmenovitě tedy jsou: propustit velký díl státních zaměstnanců, vrátit se s jejich počtem minimálně do roku 2000. To by v konečném důsledku vyřešilo i přetlak na trhu práce. A zmírnění přetlaku na trhu práce by zase jako vedlejší efekt tlačilo i na zmírňování inflace.
Dál je prioritou sestavit každý další státní rozpočet jako vyrovnaný; to by také do značné míry tlačilo proti inflaci. Přitom je nutno nezvýšit ani o korunu příjmy, spíš příjmy snížit, ale drasticky snížit výdaje. A samozřejmě odmítnout Green Deal.
Tohle jsou tak obrovské a obtížné úkoly, že jich nebudu jmenovat víc; je zřejmé, že už jen na nich si vláda stejně vyláme zuby.
Šestici vyjednávacích týmů o vládě čeká podle místopředsedy STAN a kandidáta na ministra školství Petra Gazdíka „hledání dobra pro nás všechny“. Jeho samotného čeká náročný úkol v čele resortu, protože vzdělávání mladé generace představuje budoucnost každé země. Co si myslíte o jeho plánech na zrušení státní maturity s tím, že školy by si úroveň maturitní zkoušky nastavily na základě svých vzdělávacích cílů, na zrušení devátých ročníků na základních školách jako nadbytečných a na to, že žáci by měli mít možnost učit se dva cizí jazyky, ale povinný by byl jen jeden?
Je to jen samé snižování latěk. Jo, kdyby u nás bylo liberální prostředí ve školství a ministerstvo školství by nemělo problémy udělovat licence soukromým školám, pak také nemám problém s tím, aby tyto soukromé školy měly každá svou vlastní maturitu či ne-maturitu. Ale tohle je kočkopes, polokapitalismus, polosocialismus, polotrh. A to je ta nejhorší varianta.
Nechte školství zcela tržní, většina škol půjde prudce dolů, ale vyprofiluje se i pár elitních, jejichž studium bude vstupenkou do „lepšího“ zaměstnání. Anebo pak úplně socialistické školství, které sice stálo za starou bačkoru, ale vlastně produkovalo lidi vzdělanější, než je dnešní mladá generace. Ale tenhle paskvil, kdy stát umožňuje každé státní škole libovolně si snižovat laťku, to je katastrofa.
Letos ten fakt, že stát se snaží držet si monopol ve školství, vedl k tomu, že i řada velmi nadaných dětí se nakonec nedostala na střední školu s maturitou, protože státních škol bylo málo, hloupý stát, byť zná údaje o obyvatelstvu, si nedokázal spočítat, že pro silný ročník bude středních škol málo, ale vznik soukromých škol neumožňoval!
Dnešní generace do 20 let je zoufale nevzdělaná, neschopná nést zátěž, neschopná držet soustředěnost, neschopná cítit ambice či soutěživost. Je pracovně do značné míry nepoužitelná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník