Hejtman Šimek (ANO): Koaliční spolupráci s ČSSD vnímám jako velmi dobrou

06.04.2017 11:54 | Zprávy

Uvidíme, jestli se najde osobnost, která by chtěla a mohla být výraznou konkurencí pro současného pana prezidenta, říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Bohumil Šimek (ANO). Loni na podzim nahradil kdysi nejpopulárnějšího hejtmana Michala Haška. Naší redakci popsal nejen své první měsíce ve funkci, ale i to, jaké budou jeho nejbližší kroky. Neopomněli jsme ani situaci ve Zdravotnické záchranné službě JMK a řeč přišla i na rozvoj letecké dopravy v regionu.

Hejtman Šimek (ANO): Koaliční spolupráci s ČSSD vnímám jako velmi dobrou
Foto: archiv hejtmana
Popisek: Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO)

Jaký máte pocit z prvních měsíců ve funkci? Je něco, co vás překvapilo? Vypadli na vás například nějací kostlivci?

Nemluvil bych o překvapení či kostlivcích ve skříni, ale spíše o nedořešených problémech. Jde zejména o dlouhotrvající spor mezi vedením Zdravotnické záchranné služby JMK a jejími odborovými organizacemi nebo nevyhovující letecká dostupnost našeho regionu, potažmo vztah kraje a společnosti Letiště Brno.

Nakolik je denní realita práce hejtmana blízká vaší původní představě o této profesi? Mnozí uznávají, že před nástupem do politiky koukali na řadu problémů skrz růžové brýle. Byl to i váš případ?

Růžové brýle jsem neměl v minulosti a nemám ani teď. V budově krajského úřadu jsem čtyři roky vykonával funkci vedoucího sekretariátu hejtmana Jihomoravského kraje a bezpečnostního ředitele Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Chod úřadu proto znám velmi dobře. Nejsem typický politik, ale k mé práci politika neodmyslitelně patří. Politika není sama o sobě špatná, za špatné považuji politikaření. Tomu bychom se v krajské koalici rádi vyhnuli.

Na koalici se ANO dohodlo se zástupci ČSSD, TOP 09 se Žít Brno a Starostové pro Jižní Moravu, což bylo pro mnohé velké překvapení, byť Michal Hašek zůstal jen řadovým zastupitelem. Byl podle vás správný tah uzavřít koalici s ČSSD, proti níž jste se před volbami dosti vymezovali? Co když bývalý hejtman prostřednictvím svých kolegů i nadále tahá za nitky?

Nevymezoval jsem se vůči ČSSD, ale především vůči způsobu práce Michala Haška jako politika. Koaliční spolupráci s ČSSD vnímám jako velmi dobrou.

S nabídkou kandidovat vás oslovil brněnský primátor Petr Vokřál, s nímž váš předchůdce neměl úplně harmonické vztahy. Ukázalo se to i loni v létě, když primátor žádal od kraje audit smluv mezi hejtmanstvím a soukromou firmou Letiště Brno. Ten to ale odmítal. Prověřili jste audit? A pokud ano, dospěli jste k nějakému pochybení či nezákonnému jednání?

Rozvoj osobní letecké dopravy do našeho regionu patří k prioritám nového vedení kraje. Ve spolupráci s vedením města Brna využije kraj všech svých možností, jak spojit Jihomoravský kraj s důležitými evropskými metropolemi pravidelnými linkami. Proto se chystáme narovnat vztah mezi společností Letiště Brno a krajem, tak aby byl pro kraj a osobní leteckou dopravu výhodný. Nechceme se na majetek kraje dívat jen přes plot. V současnosti probíhají pracovní jednání a podle analýz informací, které o chodu letiště získáme, se budeme rozhodovat o dalším postupu. Letiště bez letadel a bez cestujících je smutné letiště.

Ve volebním programu máte řadu oblastí od dopravy přes sociální služby až po větší otevřenost úřadu. Co je pro vás nyní hlavní prioritou? Na co nového se mohou občané letos těšit?

Programové prohlášení, které schválila krajská rada, jsme zveřejnili na webu kraje a je všem občanům jižní Moravy k dispozici. Priorit máme více – jen ve stručnosti: Chceme zlepšit dopravní dostupnost, podpořit výstavbu dálnic a vysokorychlostních tratí, rozvoj nemocnic i bydlení pro seniory. Uděláme také analýzu krajského majetku a pasportizaci našich budov. Chceme podporovat kulturní a sportovní akce s nadregionálním a mezinárodním významem, jako je například Grand Prix.

Věříte v dohodu s vládou, která by pomohla vyřešit finanční situaci řidičů linkových autobusů?

I když to tak zatím nevypadá, budeme dělat všechno pro to, aby vláda našla systémové řešení v souvislosti s navyšováním platů. Netýká se to totiž jen řidičů, ale avizované je také zvýšení mezd v kultuře nebo sociální oblasti. Tito lidé si adekvátní platové podmínky jistě zaslouží, ale nemůže to v konečném důsledku končit jako zátěž pro rozpočty krajů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Setkáváte se s lidmi mimo volby? Pomáháte jim? Kněz má otázku na politiky

16:40 Setkáváte se s lidmi mimo volby? Pomáháte jim? Kněz má otázku na politiky

Politikům obecně se může přihodit, že ustrnou v palácích demokracie a ztratí kontakt s realitou lidí…