Mezi volebními manažery politických stran jste už ostříleným matadorem, a tak můžete porovnávat všechny kampaně, které jste měl v TOP 09 od jejího vzniku na starosti. Kterou z nich považujete za nejvydařenější a proč?
Tu současnou. Podařilo se nám s historicky nejmenším rozpočtem realizovat všechno, co jsme si dali za cíl. Byla – a vlastně stále ještě je – to nejnáročnější kampaň z hlediska kontaktní kampaně, šlo o téměř dva měsíce výjezdů a potkávání se. Samozřejmě nelze zapomenout na skvělé podporovatele TOP 09 a Starostů, kteří se do kampaně sami zapojili a pomohli. Prostě postupem času mizí zbytečné problémy, s nimiž jsme se dříve potýkali, na druhou stranu nikdy nezapomeneme na tu první kampaň z let 2009 a 2010. Už jen proto, že na všechny nepříjemné zážitky spolehlivě zapomínáme.
TOP 09 zaujala ve všech předchozích případech tím, že pojala kampaň s vtipem a nadsázkou. Jejím nositelem byl předseda Karel Schwarzenberg, ať už s rentgenovým snímkem nebo jako pankáč či agent. Má ale TOP 09 ve svém středu politika, který by na něj mohl v budoucnu navázat?
Nepochybujte. Pamatujete na:
Hovory od kanálu
Videa Jana Vituly
Reklama Miroslava Kalouska pro Kosmas
Topka si ze sebe umí udělat legraci, má to v genech…
Silnou stránkou předchozích kampaní TOP 09 bylo to, že dokázala oslovovat hodně voličů přes sociální sítě. Nemíjíte se ale tady se staršími voliči? Nebo na jejich přízeň vědomě rezignujete?
Rozhodně nerezignujeme. Víte, naší snahou je oslovit odpovědného voliče. Máme to konečně v názvu a je jedno, zda mu je 80 nebo 18. Na sociální sítě vstupují již i prarodiče, třeba kvůli svým dětem. A TOPka rozhodně nerezignuje na tradiční komunikační kanály a i díky velkému důrazu na kontaktní kampaň se potkáváme i se seniory. A konečně jsme zase u toho obsahu – program TOP 09 nikdo neoznačil za takový, že by se významně nevěnoval seniorům, naopak.
Jaký druh volební kampaně považujete pro nejbližší období za nejúčinnější a má vůbec ještě nějaký významnější vliv kontaktní kampaň s ohledem na masivní zásah médií či sociálních sítí?
Nedokážu si představit kampaň bez intenzivní práce s podporovateli a dobrovolníky. To však není možné bez neustálé komunikace a dialogu, který se snažíme vést. Volbám do Evropského parlamentu bude podle mého názoru dominovat internet, umožňuje totiž přesné cílení a profil eurovoliče tomu také odpovídá. Stranou bude stát venkovní reklama, jejíž význam se podle mého názoru přeceňuje. A kontaktní kampaň? Překvapím vás, jsem totiž přesvědčen, že je klíčem k úspěchu. Ne však v té podobě, kterou známe, tedy méně či více křečovitých mítinků svolaných na náměstí. Kontaktní kampaň je totiž o komunikaci. A existuje rozsáhlé know-how, jak ji dělat efektivně. A věřím, že to bude TOP 09 učit ostatní.. A o sociálních sítích bych raději nechal hovořit povolanější.
Zatímco pro volby v roce 2010 byla živou vodou kampaň TOP 09 a Věcí veřejných, v loňských říjnových volbách převzalo štafetu hnutí ANO, které oslovilo voliče hesly a slogany typu Nejsme jako politici, makáme, Aby se za nás děti nestyděly a podobně. Myslíte si, že i před volbami do Evropského parlamentu se hnutí Andreje Babiše daří oslovovat veřejnost nápaditě?
Nezlobte se, ale hodnocení našich konkurentů z mých úst by asi nepřineslo žádnou důvěryhodnou informaci. Kampaň ANO se bezpochyby opírá o kampaň z loňského roku, ale komentovat ji se vší úctou ke čtenáři nemohu.
Se sociální demokracií se o voliče nepřetahujete, a tak její loňský volební výsledek, historicky vůbec nejhorší a ještě ke všemu po sedmi letech v opozici, okomentovat asi můžete. Mohla za něj skoro až rutinní kampaň s málo charismatickým předsedou?
Jde o to, jak široce kampaň definujete. Odpovědná strana si pomocí výzkumů sama vyhodnotí, co bylo slabým článkem. Reklama je však pouze jeden díl z toho, co na voliče působí, a její vliv nepřestává být sporný. Komunikace a média nepochybně hrají významnější roli. Jsem přesvědčen, že kampaň ještě bude hodnocena nezávislými badateli. Osobně si myslím, že kampaň sama o sobě nebyla příčinou. Pořád platí, že obsah je králem.
Jak hodnotíte kampaně vašeho pravicového konkurenta, tedy ODS?
Střídavě, vidím chyby, ale i profesionální práci. Jinak platí to, co jsem řekl na téma našich konkurentů.
O kampani KDU-ČSL se před parlamentními volbami někteří pohrdlivě vyjadřovali, že vypadá jako reklama na olej. Přesto se lidovcům jako první straně povedl comeback do sněmovny. Hraje u takto tradiční strany kampaň vůbec nějakou roli?
Kampaň nepochybně hraje svou roli i pro tradiční strany, jako je KDU-ČSL. Nezapomeňte, že vedle toho obsahu, který vnímáme jako veřejnost, komunita členů má desítky tisíc lidí, a ti vám, pokud jsou aktivní a ztotožní se s cílem strany, mohou velmi pomoci.
Čeká volič od stran nebo hnutí také agresivní kampaň typu černé a bílé ovce z plakátů Okamurova hnutí Úsvit před volbami do Evropského parlamentu?
Okopírovaný populismus si nezaslouží žádný komentář.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník