Udělejme si malou exkurzi do historie. Jako vnitrozemská zemička jsme měli docela slušné loďstvo, že?
Přesně tak! V roce 1989 jsme měli přes 20 námořních lodí. Začalo to například s loděmi Julius Fučík, Lidice, Mír I., Dukla a Ostrava. Pak se nakupovaly nové, například Orlík, Jiskra, Blaník, Pionýr, Kriváň, Sitno, Košice. Byli jsme na 54. místě na světě co do tonáže! Lodě se nakupovaly v Polsku, Jugoslávii, poslední pak v Číně a Jižní Koreji a byly to ty nejmodernější lodě - Jan Hus, Jan Žižka, Prokop Holý. Pro zajímavost - Republika II. měla výtlak 13 928 tun a první cestu podnikla ze Štětína do Havany v roce 1964 a měla 56 členů posádky.
Začátky jsou ale datovány dříve. Tomáš Baťa zakoupil v roce 1932 lodě o nosnosti 3460 brutto registrovaných tun - Moravu, Monu, Litte Evu. Posádka byla složena výhradně z Čechů a Slováků - i přes hospodářskou krizi ve světě, kdy jiní upadali, on je provozoval dál. Před válkou bylo hodně soukromých rejdařů, jako Erlich Veselý a jiní. Mezi významné rejdaře patřil berlínský obchodník Gerhard Weiss, který provozoval několik lodí pod československou vlajkou - Mělník, Litoměřice a Plzeň, která mimochodem měla výtlak 79 brutto registrovaných tun. Další tehdejší meziválečný rejdař byl Leo Dlass, který vlastnil lodě Únor, Duben a Srpen také pod naší vlajkou. Jsme stát, který neměl moře, ale měl první lodní obchodní registr se sídlem v Praze.
Takže to byla slušná flotila?
Samozřejmě! V Jugoslávii několik desítek lidí vyšlo námořní školy mezi válkami. Hned po druhé světové válce nám Spojené státy nabídly několik lodí, ale my jsme to odmítli s tím, že nikdy námořní dopravu mít nebudeme. Ale už v roce 1948 nastoupili první naši chlapci v polské námořní škole. Pro zajímavost, do roku 1960 NDR neměla žádné lodě, Polsko, Rumunsko jen málo a samotnému Sovětskému svazu sotva stačily pro vlastní ekonomiku. A tak 1. 4. 1959 byla zřízena mezinárodní akciová společnost Československá námořní plavba, první naše rejdařství vůbec.
Musím zdůraznit, že českoslovenští námořníci byli vzdělaní vysokoškoláci a středoškoláci a ve světě měli velký úspěch se svojí odborností, protože na Západě byli námořníci mimo důstojníky spíše spodina, co utíkala před zákonem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala