S jakými základními cíli jdete vlastně do krajských voleb? Situace na Ostravsku není a v budoucnosti ani nebude zrovna růžová. Začne se intenzívně řešit útlum hornictví – OKD – kdy kraji hrozí sociální krize kvůli vysoké nezaměstnanosti. Nyní se dostala do úpadku i významná firma Vítkovice Power Engineering a.s. s víc než tisícovkou zaměstnanců a s vazbami na celou gigantickou společnost Vítkovice. Jakým způsobem si například chcete poradit s tímto problémem?
V celém kraji problém s nezaměstnaností určitě nemáme, v okresech Frýdek-Místek, Opava a Nový Jičín jsme pod celostátním průměrem a podařilo se nám tam i díky jednání s různými investory dostat velké firmy, které se do těchto regionů přestěhovaly anebo zásadně v nich rozšířily výrobu jako například potravinářský gigant Mondelez (někdejší Opavia, oplatky) nebo Varroc dříve Autopal. Horší situace panuje na Bruntálsku se stále komplikovanou dopravní dostupností, kde lidé v 90. letech ztráceli práci kvůli útlumu v zemědělství i v textilním průmyslu. Proto zde nyní podporujeme výstavbu průmyslových zón a chtěli bychom v tom i pokračovat.
Poněkud jiný přístup je třeba zaujmout k průmyslovému srdci kraje, k Ostravsku a Karvinsku v souvislosti s útlumem hornictví, tedy společnosti OKD. Je nutné tento útlum postupně rozložit podobně jako v Německu na řadu let, aby ekonomické dopady nebyly až tak tvrdé. To říkám po celou dobu svého funkčního období. Jsem přesvědčený, že ještě v období 5 až 7 let se uhlí na některých šachtách těžit bude, ale ztrátové doly zanedlouho zaniknou. Lidem, kteří ztratí práci, se musí nabídnout rekvalifikace a nasměrovat je do odvětví, kde je poptávka po řadě profesí. Právě to je ten proces, kdy musí náš region spolupracovat se státem. Nám se už podařilo prosadit předčasné odchody horníků do důchodu a také jim schválit příplatek po dobu tří let, který jim bude vyplácen, než si najdou jiné zaměstnání, což bude mít určitě pozitivní vliv na dopad v sociální i hospodářské oblasti v kraji. Na Karvinsku, které je celé postižené poddolováním, chceme také rozšiřovat průmyslové zóny. Jedna z nich – Nové Pole – je už celá obsazená. S výstavbou té další – Nad Barborou – ale máme známé problémy díky obstrukcím ministerstva financí a různých ekologických organizací. Je to opravdu až zvrácené, když nám některé spolky ochránců přírody brání ve výstavbě na místech, která jsou pro jiné účely zcela nepoužitelná.
Ohledně Vítkovic, ale není situace v našem regionu vůbec dramatická. Potíže má jen jedna dceřiná firma, Vítkovice Power Engineering, jež je nepřenáší na ty ostatní. Jedná se o běžné problémy, do kterých se firmy dostávají, a podle mého názoru jsou v budoucnu řešitelné.
Pokud byste byl v příštím období znovu zvolen do vedení kraje, budete ve zmíněných kontroverzních záležitostech, jako je třeba OKD a čistota životního prostředí, spoléhat na pomoc státu? A co si od ní slibujete? Nemůže se vyskytnout při řešení zmíněné problematiky zádrhel v rovině osobních vztahů s některými důležitými členy vlády? Na veřejnosti je notoricky známý váš kontroverzní vztah s ministrem financí Babišem, se kterým se dokonce soudíte ohledně ochrany osobnosti, když šéf hnutí ANO vás tvrdě kritizoval za prodej pozemků v karvinské průmyslové zóně Nad Barborou a dokonce vás měl přirovnat k hejtmanu Rathovi. Jak se vůbec tato kauza vyvíjí?
Jak už jsem řekl, já se problémem OKD zabývám víc než 4 léta, nejen toho posledního, a právě při řešení této záležitosti musí vstoupit do hry významným způsobem i stát. Ohledně toho vámi zmíněného sporu už proběhlo první stání a druhé se připravuje v průběhu září. Já se tady nechci k osobě pana Babiše dlouze vyjadřovat. Jen řeknu, že se jedná o populistu, který rychleji mluví, než přemýšlí. To je případ i vládního projednávání prodeje pozemků Nad Barborou, se kterým on sám souhlasil, neměl k tomu jedinou připomínku, a potom se o tom začal vyjadřovat úplně jinak.
Dost zábavné jsou také nyní jeho billboardy, na kterých říká, že ANO začne i kraje řídit jako firmu, aby hejtmani „neprošustrovali“ státní peníze. K tomu by chtěl jen říct, že nám na kraji probíhá každým rokem audit z ministerstva financí, který byl vždy bez výhrad a připomínek. My totiž kraj řídíme jako firmu už od doby, kdy pan Babiš ještě ani nebyl ve vrcholové politice. Realizujeme hromadné nákupy, sdílené služby a podobně; a jestli o tom člověk, který stojí v čele auditního orgánu neví, tak ať si o tom lidé udělají sami obrázek.
V posledních týdnech jste tvrdě kritizoval ministerstvo dopravy za špatné čerpání evropských fondů, které za více než rok nevypsalo jedinou výzvu na obnovu vozového parku u osobní dopravy, což by prý mohlo v budoucnu ohrozit modernizaci i funkčnost železnice. V jaké oblasti by se tento problém mohl dále negativně dotknout hospodaření krajů, tedy i MSK?
Kraje mají ze zákona povinnost obstarávat regionální dopravu, takže i všechny ty různé lokálky, proto se nás tato záležitost velmi dotýká. Stát pouze zajišťuje páteřní dopravu, například ve směru na Prahu. Stáří osobních vlakových souprav u nás je velmi vysoké, 30 až 40 let, a nejen, že soupravy neposkytují komfort, ale nejsou ani už bezpečné, což jsme například viděli na případu z Olomoucka, kdy z vagonu vypadlo dítě. Ty peníze na obnovu železničního parku byly už vyjednány u EU a čím později se budou moct k tomu realizovat projekty, tím to bude složitější. Nákup vozové soupravy totiž trvá u výrobce i dva roky, to není jednoduchá záležitost jako zakoupení nového auta. Přitom ministerstvo dopravy už rok v tomto nekoná a hledá jiná, podivná řešení, jako je třeba zřízení státní půjčovny vozových souprav, s čímž nesouhlasí kraje, odbory ani zaměstnanci Českých drah. Ministerstvo dopravy slíbilo před prázdninami, že o té půjčovně vypracuje materiál, máme září a nic není hotové. Já jsem si už u pana ministra Ťoka zvykl, že víc mluví, než pracuje.
Ministerstvo dopravy také odmítlo zařadit dostavbu prodloužené Rudné (hlavní dopravní obchvat Ostravy ve směru od Olomouce) mezi prioritní projekty v nejbližších letech, na což celý kraj včetně běžných obyvatel zřejmě doplatí. Není to náhodou „revanš“ za vaši kritiku Ťokova ministerstva či by se mohlo jednat o řevnivost mezi ČSSD a hnutím ANO před krajskými a senátními volbami? Anebo se jedná jen o preferování jiných, důležitějších projektů?
Já tomu nerozumím a zřejmě se skutečně jedná o to, o čem jste se zmínil vy sám ve vaší otázce. Protože neexistuje jediný důvod pro to, aby byla prodloužená Rudná vyřazena z ministerské koncepce prioritních staveb. Jedná se mimo jiné o dálniční přivaděč, který by odklonil nežádoucí dopravu od ostravské stěžejní, fakultní nemocnice. Navíc má také souvislost s transevropskou dopravní sítí, to znamená, že splňuje veškeré parametry, aby na stavbu byly poskytnuty evropské peníze. Relevantní důvody proto tedy skutečně nejsou. My se ale nevzdáváme a budeme na prosazení tohoto projektu dál tlačit.
V minulosti byl Martin Dědic, který je nyní obžalován za zmanipulování veřejných zakázek u Dopravního podniku Ostrava a Městské nemocnice Ostrava, okrajově spojován i s vaším jménem. Je tato záležitost pro vás už zcela jasně vyřešená a neměla by mít vliv na vaši kandidaturu do krajských voleb?
Pro mne byla vyřešena od samého začátku. Já v celé kauze vystupuji jako stovka dalších lidí jen v pozici svědka. Jsem rád, že se ta kauza už uzavřela, padla obvinění a obžaloby. Žádný veřejný činitel ani já nebyl nikdy obviněn a prokázalo se, že se nejedná o případy spojené s činnostmi při realizaci zakázek pro Moravskoslezský kraj. Ta celá záležitost šla profesně mimo mne a čekám, kdy se ti, co psali o mně v novinách něco jiného, za to omluví.
V MSK dnes vládne na krajském úřadu poměrně široká koalice levicových i pravicových stran (ČSSD, KSČM, ODS, KDU-ČSL). Připadá vám to v pořádku? Nedochází například k tvrdým střetům ohledně sociální politiky? A dovedl byste si představit i podobnou koalici v příštím volebním období? Mohla by ČSSD v MSK vytvořit i širší koalici společně s hnutím ANO?
Víte, ty koalice na regionálních úrovních nejsou o stěžejních otázkách zahraniční politiky, tedy o členství České republiky v NATO či EU, je to o regionálním rozvoji a rozumném partnerství lidí, kteří mají stejné priority a cíle. Já musím v této souvislosti pochválit krajské zastupitelstvo, že i přes menší rozpory, jsme se vždy dokázali domluvit na zásadních věcech v oblastech dopravy, bezpečnosti či školství. Neexistovaly ani rozpory s pravicovými zastupiteli ohledně sociálního vypořádání havířů v rámci útlumu OKD. Je si třeba také uvědomit, že zaměstnanci dolů odváděli měsíčně víc než 150 milionů korun státu na daňových a sociálních odvodech.
Ohledně možnosti spolupráce s hnutím ANO toho moc nevím, žádný jejich regionální program jsem zatím neviděl. Hnutí ANO je především Andrej Babiš a potom řada nových lidí, kteří nejsou v komunální a regionální politice zrovna zkušení. Je otázkou, jestli bychom chtěli s nimi spolupracovat. Spíše bych se klonil k pokračování té naší stávající koalice.
Moravskoslezský kraj není jen Ostrava, ale také regiony s největší nezaměstnaností v republice, jako je Karvinsko a Bruntálsko. Pamatoval byste i na tyto chudší regiony? Co by jim mohlo pomoci k větší prosperitě, podle vašeho názoru?
V Bruntále i v Krnově se připravují průmyslové zóny i za částečného přispění kraje. Konkrétně v Bruntále se do konce roku rozjedou i určité investiční aktivity, kde by mělo získat práci pár stovek lidí. Zaměřujeme se zde i na podporu cestovního ruchu v Jeseníkách vybudováním lyžařských středisek nebo i financováním aktivit okolo mikroregionu Slezská Harta. Kraj například schválil dotaci na nákup dalšího turistického plavidla pro tuto přehradu, které pojme ještě více návštěvníků než ta původní starší loď.
Váš region a zvláště Ostravsko se postupem času vymaňuje z označení „černé oblasti“ s jedním z nejhorších životních prostředí v republice, kde má zelenou jen těžký průmysl. V posledních letech se tam přestěhovalo několik významných IT firem (například významná evropská společnost Tieto Enator z Finska), naprosto podstatným způsobem se zlepšilo dopravní spojení a s čistotou ovzduší to už není také tak tragické i díky evropským dotacím. Myslíte si, že to je ta správná cesta, jak se dostat z historického handicapu, který má i velký vliv na současný úbytek obyvatel v MSK? Plánujete v případě vašeho zvolení i některé další zásadní projekty na zlepšení infrastruktury na Ostravsku?
Samozřejmě vítáme u nás všechny firmy, které se budou zabývat pokročilými technologiemi. Odmítám ale koncepci, jež by z našeho kraje vytěsnila hutě, těžký nebo strojírenský průmysl. Ten má tady 200 let tradici. Nedávno začala vyrábět ve Sviadnově špičkovou manipulační techniku strojírenská firma Huismann, takových společností bychom potřebovali určitě víc. Chceme ale také vytvořit podmínky i jiným podnikům třeba v lékárenském a medicínském průmyslu. V Ostravě začala nedávnou působit lékařská fakulta, máme tady známou a kvalitní fakultní nemocnici.
Co se týká čistoty ovzduší, tak musím zmínit fakt, že provozy ocelárny Arcelor Mittal nebo Třineckých železáren patří k nejekologičtějším zařízením podobného typu na světě, které jsou schopné vyrábět svůj sortiment za podmínek hluboko pod emisními limity EU, na což krajský úřad bedlivě dohlížel. Mohu také říct, že jsem to byl já, kdo přivedl kotlíkové dotace pro domácnosti do naší republiky. Tento fakt také ovlivnil čistotu ovzduší na Ostravsku.
V krátkosti – na který z vašich úkolů z programového prohlášení, jenž se vám podařilo splnit v tomto končícím volebním období, jste nejvíce hrdý? A co se naopak vůbec nepodařilo, v čem cítíte zklamání?
Nejvíce si považují výše investic na užitečné projekty, které se Moravskoslezskému kraji podařilo uskutečnit za pomoci čerpání evropských fondů. Jedná se o sumu desíti miliard za čtyři roky, což je vůbec nejvyšší částka v dosavadní historii krajů. Šli jsme dobře připraveni do všech akcí a žádné finance tak nemusíme vracet na rozdíl od některých poskytovatelů státních operačních programů. V této souvislosti bych jmenoval alespoň výstavbu dvou rozsáhlých nemocničních pavilonů ve Frýdku-Místku a Opavě. Také jsme postavili železnici k mošnovskému letišti i tamní průmyslové zóně, dále velká integrovaná střediska záchranářů a tak bych mohl pokračovat. Přitom rozpočet za letošní rok máme přebytkový.
Naopak nepovedla se zmiňovaná výstavba průmyslové zóny Nad Barborou kvůli postupu ministerstva financí a zejména skrze obstrukce ekologických aktivistů, kteří zneužívají své možnosti, jež jsou dány zákonem. Splnění tohoto úkolu se tak protáhne do dalšího období.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán