Existuje zde předpoklad, že Češi málo nakupují. Jedním z důvodů, proč Česká národní banka podnikla devizové intervence, byla prý snaha povzbudit spotřebitele, aby více nakupovali zboží. Není ale argumentace ČNB trochu padlá na hlavu? My vám zdražíme a vy budete o to víc potom nakupovat? Nemělo by to být spíš naopak, že spotřebitelé utrácí více, když se něco zlevní?
Guvernér centrální banky Singer v jednom rozhovoru řekl, ať jdou lidé rychle nakupovat, než se jim všechno zdraží, protože podstatná část zboží bude dražší. Tímto chtěl roztočit kola ekonomiky. Do jaké míry se to ČNB povedlo, se teprve uvidí. Je fakt, že nyní narůstá poptávka u e-shopů či obchodů s elektronikou. Ale to všechno může být jenom krátkodobý jev, kdy lidé pouze uspíšili svou poptávku. Tedy že nedošlo ke zvýšení dlouhodobé celkové poptávky, ale pouze ke krátkodobému stavu, a tento nárůst může být kompenzován naopak větším útlumem, který třeba uvidíme v lednu či únoru.
VÝSTAVA V AKADEMII VĚD: SOCHAŘSKÉ PORTRÉTY VÁCLAVA HAVLA
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík