V krajské radě Pardubického kraje jste zodpovědný za oblast financí a rozpočtu kraje. Za první čtvrtletí tohoto roku hospodaření kraje vypadalo příznivě, příjmy dosáhly téměř 30 procent ročního rozpočtu, naopak výdaje jen 21,5 procenta. Na co byste bez ohledu na rozpočet potřebovali peníze nejvíc?
Jednoznačně největším problémem je stav silnic druhé a třetí třídy, zejména v části kraje, která navazuje na kraj Vysočina, a případně na Středočeský kraj, protože tam nebylo tolik možností čerpat evropské peníze. Kvůli poklesům příjmů v minulých letech jsme priority směřovaly zejména na akce, které bylo možné spolufinancovat z evropských fondů, tak v těchto částech kraje se, bohužel, nepovedlo obnovit tolik silnic. Daří se nám sice velmi dobře plnit rozpočet, ale to je samozřejmě jen plnění plánu. Pokud by ten plán měl odpovídat mým představám, tak v něm bude už předem daná mnohem vyšší částka na investice, takže investiční výdaje by byly výrazně vyšší.
Doprava je tedy oblastí, na níž se Pardubický kraj musí nejvíc zaměřit?
Například ve zdravotnictví se situace za posledního dva a půl roku výrazně stabilizovala, ať jde o platby ze strany zdravotních pojišťoven, ale i na straně kraje se provedla řada restrukturalizačních opatření, které vedly k zefektivnění řízení. To vyvrcholilo na únorovém zastupitelstvu, kdy jsme schválili fúzi nemocnic k 1. červenci. Naším problémem je opravdu dopravní infrastruktura, teď myslím páteřní infrastrukturu, silnice R 35. Spojení Mohelnice a Hradce Králové. Pardubický kraj je tranzitním krajem, je to druhá spojnice východ – západ a v současné době, kdy se realizuje po jednotlivých etapách rekonstrukce dé jedničky, tak řada zejména nákladních vozidel si vybírá právě tu severní trasu spojení východ – západ a přes náš kraj tak jde velká část nákladní dopravy. Proto musí být urychlené budování R35 prioritou vlády i krajů, protože to není jenom věc Pardubického kraje, ale je to komunikace celostátního významu, na níž v minulosti nebyly prostředky.
Politici si většinou dávají cíle nepřekračující horizont jejich funkčního období. Vy byste mohl být coby nejmladší z hejtmanů výjimkou. Máte představu, co udělat pro kraj z dlouhodobého hlediska?
To, že politici nepřemýšlejí na delší období, je jednoznačně chyba. Ale už teď plánujeme čerpání evropských fondů do roku 2020. To je finanční perspektiva, která už měla běžet, ale, bohužel, jak na straně České republiky vinou předchozích vlád, tak na straně Evropské komise je obrovské zdržení. Nicméně to už je plánování sedmileté, které zdaleka překračuje můj volební mandát a my se dnes musíme zabývat i tím, co bude po roce 2020. Proč? Protože do roku 2020 Česká republika bude poměrně slušně čerpat dojednané peníze z evropských fondů, ale poté prostředků výrazně ubyde, protože díky politice soudržnosti a konvergence se výrazným způsobem přiblížíme průměru Evropské unie. Nebude už tolik zdrojů, takže musíme už teď uvažovat, z čeho pak budou třeba silnice, sociální záležitosti nebo zdravotnictví financovány. Takže jednoznačně je třeba přemýšlet v delším časovém horizontu.
Pardubický kraj nebývá v médiích spojován s žádnými problémy v soužití s nepřizpůsobivými lidmi, máte vůbec v této oblasti nějaké potíže?
Jsou určité vymezené lokality, které do jisté míry problematické jsou. Z velké části to jsou opuštěná sídliště po armádách, ale není to zásadní problém, který by byl neřešitelný. Skutečnost je taková, že tyto problémy u nás nejsou zásadního charakteru, jsou spíše lokální.
Jakou mají obyvatelé Pardubického kraje perspektivu v uplatnění na pracovním trhu?
Pardubický kraj se pohybuje mírně pod celostátním průměrem v míře nezaměstnanosti. Větší problémy máme v tzv. strukturálně postižených regionech, což je Králicko, částečně Českotřebovsko a hlavně také Moravskotřebovsko a Svitavsko, kde míra nezaměstnanosti přesahuje deset procent. Naopak západ kraje je výrazně pod průměrem. Můžeme se chlubit titulem Region budoucnosti v letech 2014 až 2015, což je titul, který jsme získali od nezávislé instituce v rámci skupiny Financial Times. Náš region byl vyhodnocen jako nejperspektivnější region v zemích střední a východní Evropy a také Czech Invest i další instituce se shodly, že Pardubický kraj je pro rozvoj podnikatelského prostředí ideální.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník