Před pár dny na sociální síti Facebook zveřejnil glosu s názvem „Diskriminační kupé“. Vyzval veřejnost, aby odmítla „celé to diskriminační šílenství“. Lidé mu na to konto napsali své zkušenosti, jako například s tím, jak si muslimové z vlastní iniciativy vytvářejí dámská kupé. Rakouští železničáři pro změnu – oproti českým – uznali konkrétnímu muži místenku pro ženu. Jenže pak je tu ještě MeeToo… Každá menšina dnes žádá jiná pravidla, lichotky a textování už je někde i trestné, zdvihá v následujícím rozhovoru Stanislav Křeček varovný prst před důsledky.
Domníváte se, že takzvaná dámská kupé ve vlacích jsou spíš diskriminační záležitost, nebo „pozitivní diskriminace“, jakou známe u některých menšinových skupin ve společnosti? Zdůvodnění bezpečností vám nepřipadá legitimní?
Já se rozhodně nedomnívám, že by „dámská kupé“ byla diskriminační záležitost. Naopak. Odmítám to, abychom každý počin ve společnosti posuzovali z hlediska možné diskriminace.
Tato kupé souvisejí se snahami o atomizaci společnosti, o její dělení na menšiny, které vyžadují zvláštní práva a zvláštní zacházení, snahami, které v jednotlivých případech mohou být důvodné a užitečné, ale obecně tříští společnost. A vytvářejí vhodnou půdu pro ty, kteří v tom vidí diskriminaci a osobují si právo posuzovat společnost a občany z hlediska xenofobie, nebo dokonce z hlediska trestního práva.
A to je přesně případ dámských kupé: jsou těmito diskriminátory považována za přirozenou ochranu diskriminované menšiny, ale pokud by někdo zavedl podobná zvláštní kupé například pro Romy, titíž by volali po trestu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš