Poradce Křeček o cenách potravin: Papriky 120 korun už nestojí. Řetězce se zavázaly, že budou zlevňovat

Spustit čtení článku

Tato funkce je dostupná jen pro přihlášené uživatele s aktivním předplatným typu Lepší čtení a vyšší. Předplatné i Prémiové body PL můžete získat i zdarma, přečtěte sí více v tomto článku.

15.09.2023 7:53 | Rozhovor

Předsedovi vlády Petru Fialovi (ODS) a ministru zemědělství Marku Výbornému (KDU-ČSL) se dostalo ujištění od zástupců maloobchodních řetězců působících v České republice, že ceny potravin budou nadále klesat. „Já to ujištění beru velice vážně. Jsem přesvědčen, že když se k tomu řetězce samy dobrovolně zavázaly, tak to dodrží. Kdyby to nedodržely, ztratí svoji reputaci. Investují mnoho milionů do reklamy, aby si zlepšovaly pověst, tak nepředpokládám, že by ji chtěly ztratit na tom, že by nedodržely svůj slib,“ říká pro ParlamentníListy.cz hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Poradce Křeček o cenách potravin: Papriky 120 korun už nestojí. Řetězce se zavázaly, že budou zlevňovat
Foto: BH Securities
Popisek: Ing. Štěpán Křeček, MBA, hlavní ekonom BH Securities

V diskusi o cenotvorbě potravin na ČT24 uvedl europoslanec za hnutí ANO Martin Hlaváček, že máme 33 tisíc zemědělců, 8500 potravinářských podniků a 5 až 6 obchodních řetězců, které prodají přes 90 % potravin. A že i ty největší potravinářské podniky u nás proti těm řetězcům, které působí v celé Evropě, jsou naprosto malincí. Jsou tedy ceny potravin v rukou řetězců? A proč se potom dlouhé měsíce diskutovalo o tom, kdo může za vysoké ceny, zda obchodníci, potravináři, nebo zemědělci?

Celá ta problematika je složitější. A rovněž se liší u jednotlivých typů produktů. Jsou například některé uzeniny nebo některé typy mas, případně dalších potravin, kde je producentů ještě méně než obchodníků. Jsou to třeba jenom dvě tři firmy, které mají naprosto dominantní podíl u produkce zcela specifických položek na spotřebním koši. Tak si nemyslím, že je rozumné sloučit všechny producenty potravin do jednoho pytle, protože nakonec si kupujeme jednotlivé položky a tam mnohdy mají ti producenti velice dominantní postavení.

Co se týče obchodníků, tak je určitě pravda, že jsou tady řetězce, které mají velmi dominantní postavení a dokonce ještě některé mají stejného koncového majitele. To se týká třeba Lidlu a Kauflandu, jejichž koncový majitel je stejný. Nebo se to týká Penny a Billy, kde je také koncový majitel stejný. Proto říkám, že celá ta problematika je složitější. Ale i u obchodníků, kdybychom započetli všechna farmářská tržiště, vietnamské večerky a všechny další možné obchůdky, tak bychom se také dostali na hodně vysoké číslo, které by šlo do tisíců a vypadalo by to podobně jako u potravinářů.

Nejde tedy hodit všechny potravináře do jednoho pytle a říct, že jich je hodně, a potom vyškrtnout část trhu a dívat se jenom na největší subjekty u těch řetězců. Pan europoslanec (Martin Hlaváček) má ve svém vyjádření špatnou metodiku, neboť něco slučuje, když se mu to hodí, a něco naopak rozděluje, když se mu to nehodí.

Zpochybníte i jeho tvrzení, že ceny potravin se tvoří pouze na dvou místech – první je komoditní burza, ta je na evropské úrovni, ta je pro suroviny, a pak regály maloobchodních řetězců?

To je velice zjednodušený pohled. Pravda je, že výkupní cena pro české zemědělce je často určována na komoditních burzách, nicméně za tu výkupní cenu prodává zemědělec potravinářům. Potom se ta surová plodina nebo surový kus masa musí opracovat a zpracovat na nějakou potravinu, která už je vhodná ke konzumaci nebo k tomu, aby si ji zákazník mohl doma zpracovat. Takže tam je pak fáze, kdy cenu určuje potravinář. On si nakoupí třeba celá prasata, ale ve finále z toho vytváří třeba už zabalená kolečka salámu. Takže ten zase určuje velice významně, za kolik bude prodávat svůj produkt obchodníkovi.

No a potom obchodník také má nějakou svou nákupní cenu od toho potravináře a určuje si koncovou cenu, kterou stanoví svým zákazníkům.

Svou roli při určování cen tedy hrají i potravináři, na to by se nemělo zapomínat. A u některých produktů, kde ti potravináři mají významný podíl na trhu, bych řekl, že cenu mohou potravináři navyšovat víc než obchodníci i než zemědělci. U některých produktů, kde je velká konkurence nebo se dají dovézt ze zahraničí, však mají potravináři menší váhu.

Především koaliční politici se snaží ve společnosti vytvořit mínění, že ceny potravin klesají. Vy sám pozorujete, ať už na základě údajů z ČSÚ nebo z vlastní zkušenosti při nákupech, že k tomu opravdu dochází?

Jak u kterých položek. Skutečně něco kleslo, určitě jsme si užívali začátek letošního roku na čerpacích stanicích. Ty ceny byly výrazně přívětivější, než jsou nyní, a zvláště od února do května mohli ten sešup cen na čerpacích stanicích všichni dennodenně pozorovat na vlastní oči. Určitě tu už také nejsou takové ty panické nákupy některých položek, které hodně zdražovaly.

Myslím, že mnozí vaši čtenáři stejně jako já zaznamenali, že se v obchodech například snížily ceny u mouky, plnotučného mléka nebo u másla. Všiml jsem si toho i u vajíček, ale také záleží, co s čím porovnáváme. Pořád nám přijdou ceny vajíček hodně vysoké, ale přece jenom už za to plato nedávám víc než 60 korun, jako jsem jednu dobu dával. Takže u některých položek to zlevnění patrné je. Také ho mnozí zaznamenali u zeleniny. Vybavuji si, že kilo paprik stálo i přes 120 korun, nyní se už nakupuje o trošku lépe, ale samozřejmě pořád je ta cenová hladina velmi vysoká.

Předseda vlády Petr Fiala a ministr zemědělství Marek Výborný minulý týden jednali se zástupci maloobchodních řetězců působících v České republice a s představiteli Svazu obchodu a cestovního ruchu. „Dostalo se nám ujištění, že ceny potravin budou nadále klesat a že se pozitivně projeví konkrétní opatření, které vláda udělala a které máme v ozdravném balíčku, a to je přesun potravin do sníženého DPH,“ komentoval setkání premiér. Jak silnou zárukou je toto ujištění, kterým se zaštiťuje?

Já to ujištění beru velice vážně. Jsem přesvědčen, že když se k tomu řetězce samy dobrovolně zavázaly, tak to dodrží. Kdyby to nedodržely, tak tím ztratí svoji reputaci. Jsou to řetězce, které investují mnoho milionů do reklamy, aby si zlepšovaly pověst, tak nepředpokládám, že by ji chtěly ztratit na tom, že by nedodržely svůj slib.

Určitě je potřeba to sledovat, ale považuji to za velice pozitivní zprávu. I ty řetězce začínají chápat, že situace je pro mnohé občany České republiky složitá a že na snížení DPH u potravin nemají vydělávat řetězce, ale obyčejní lidé, kteří zkrátka budou mít při financování potravin nějakou úsporu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Ta BH musí bejt, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseMivoj , 15.09.2023 8:23:43
děsně zoufalá když si drží křečka,, Každá jiná firma by ho za jeho napady a výroky dávno vykopla,,A signalistu s ucitylkem lepší neřešit,,Ti úspěšně likvidují zemi a ještě jsou na to hrdí,, Odporné

|  6 |  0

Další články z rubriky

Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

16:05 Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

Premiér Fiala svými výroky připomíná poslední dny Adolfa Hitlera v bunkru v době, kdy se k Berlínu b…