Poslanec továrník Juříček: Firmám stále chybí zaměstnanci. Živnostníci v nesnázích by se tam měli přesunout, pomohlo by to všem

07.12.2020 18:22 | Zprávy

ROZHOVOR „Co se týká uzavírání některých živností v oblasti služeb, tak si myslím, že by bylo rozumné, kdyby se někteří živnostníci s velkými finančními problémy přesunuli do větších firem, které nemusely přerušit svůj provoz a s kritickou situací se dobře vyrovnaly. Pomohlo by to obě stranám, protože v mnoha firmách stále chybí zaměstnanci v určitých profesích a drobní podnikatelé by si pomohli z existenčních potíží,“ konstatoval pro ParlametniListy.cz Pavel Juříček, předseda představenstva i generální ředitel firmy Brano a.s. a také poslanec Parlamentu ČR za hnutí ANO.

Poslanec továrník Juříček: Firmám stále chybí zaměstnanci. Živnostníci v nesnázích by se tam měli přesunout, pomohlo by to všem
Foto: archiv P.Juříček
Popisek: Pavel Juříček, předseda představenstva a generální ředitel Brano Group, a.s.

Jakým způsobem zasáhly vaši společnost obě vlny koronaviru, a jak jste se s nimi vůbec vypořádali? Museli jste přerušit svoji činnost? Nemáte nyní problémy s množstvím nakažených zaměstnanců? Jste schopni dodržovat termíny vašich zakázek, nechybí vám například finance na nákup materiálu?

My jsme měli problémy hned na začátku epidemie, protože máme pobočky i v Číně. Na druhou stranu jsme se ale dokázali včas zásobit ochrannými pomůckami, zejména rouškami. Rychle jsme pak ustanovili krizový štáb, abychom si dokázali lépe poradit. Ta situace byla zpočátku opravdu hrozivá, z půl miliardy běžného obratu, který máme v České republice, jsme spadli v dubnu na 80 milionů, což byl těžký ekonomický propad. Postupně, asi od června, se ale začala situace výrazněji zlepšovat. Tu takzvanou druhou vlnu jsme prakticky moc nepocítili, v říjnu jsme dokonce dosáhli rekordních tržeb, jelikož máme své provozy i odbyt po celém světě. Nicméně k celkovému propadu zisku za rok 2020 zřejmě dojde.

Samozřejmě, jako i jiné firmy, jsme se museli vypořádat s nedostatkem zaměstnanců, kdy v jednu dobu nám jich na podzim chybělo okolo 230, z toho 50 bylo opravdu nakažených, zbytek byl buď v karanténě, nebo museli někteří pracovníci zůstat doma s dětmi, když se uzavřely školy. A to i přes fakt, že jsme striktně dodržovali všechna přijatá opatření a ještě jsme šli v bezpečnosti našich lidí dál, než bylo běžné u jiných společností. Všichni zaměstnanci musí u nás nosit roušky, na linkách jsou odděleni plexiskly, u strojů mohou pracovat nejvýše dvě osoby a jako první v republice jsme začali s pravidelnými antigenními testy.

Nemáte v úmyslu požádat o některý grant z ministerstva průmyslu, a pokud jste to už udělali, jakou s tím máte zkušenost? Domníváte se, že ministerstvo průmyslu pomáhá různým podnikatelům a živnostníkům v dostatečné míře?

Myslím si, že ministerstvo průmyslu a obchodu všem strojírenským firmám, ale i jiným podnikům, dost zásadně pomohlo. My jsme si také požádali o program Antivirus v dubnu, ale také pak v květnu a v červnu, kdy jsme vykazovali velmi  nízké tržby. Při čerpání programů jsme sice zaznamenali asi měsíční skluz, ale potom už začaly fungovat celkem normálně. Možná že ten program byl v platnosti zbytečně dlouho a někteří lidé pak raději zůstávali doma na podpoře, než aby šli znovu do práce. Co se týká kurzarbeitu, tak ten teprve vláda připravuje. My ale nepočítáme, že bychom jej čerpali.

Nesetkal jste se u nás v ČR s některými vašimi odběrateli výrobků či dodavateli materiálu, kteří kvůli koronaviru museli ukončit svoji činnost? Jak je na tom vlastně pro nás důležitý automobilový průmysl, pro který dodáváte řadu komponentů?

Problémy s dodávkami komponentů a materiálů  měla snad většina strojírenských podniků v Evropě. V Německu a ve Francii fungoval kurzarbeit, takže i renomované automobilové firmy  měly omezenou výrobu, některé společnosti se úplně zastavily a my jsme museli hledat náhradní dodavatele, například v Indii nebo v Číně. Tyto problémy přetrvávají doposud, ale musíme se s tím nějak vyrovnat.

Dotkne se i vás přesun výroby z mladoboleslavské Škodovky na Slovensko, ale i do jiných zemí?

Vůbec to nepoznáme, protože dodáváme náš sortiment do 220 destinací po celém světě a je nám jedno, jestli v rámci koncernu Volkswagen posíláme naše výrobky do Bratislavy nebo do Spojených států. My jsme globálním dodavatelem komponentů pro automobilový průmysl a máme i řadu poboček v Asii.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: Jan Štěpán

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nejsme připraveni.“ Až tisíce ukrajinských vojáků přijedou do ČR. Vážné varování znalce

7:30 „Nejsme připraveni.“ Až tisíce ukrajinských vojáků přijedou do ČR. Vážné varování znalce

Historické zkušenosti s uprchlíky z balkánských zemí se vynořují z paměti s vidinou možného brzkého …