Pane prezidente, co pro vás znamenají Velikonoce? Berete je pouze jako příležitost k odpočinku, anebo vnímáte hlouběji jejich poselství?
Já vnímám poselství Velikonoc především jako svátků jara, protože to věčné obnovování života, které se třeba projeví tím, že vyraší první zelené lístky, je pro mě, přiznávám se, daleko důležitější než jiná, například náboženská, poselství.
Do jaké míry jste dodržoval nebo dodržujete velikonoční tradice? Pletete pomlázku, anebo vám je sympatičtější slovenská tradice, kdy se ženy polévají vodou? Ptám se i ve vztahu k tomu, co od vás může na velikonoční pondělí očekávat první dáma…
Moje dvě sekretářky už dostaly velice mírný výprask, ohnul jsem si je přes koleno, a první dáma může očekávat přesně totéž. Pomlázku už mám připravenou a je dokonce ve vodě, aby se zbytečně nevysušila.
Můžete hlouběji zavzpomínat a podělit se například třeba i o bizarní zážitek související s Velikonocemi?
Přiznávám se, že na žádný bizarní zážitek si nepamatuji. Dnes (ve čtvrtek – pozn. red.) ale budu poprvé jíst jidáše, které jsem dostal a o nichž jsem četl v Kájovi Maříkovi a nikdy v životě jsem je neochutnal. Ty jidáše mají tvar provazu, na kterém se Jidáš údajně oběsil.
Přestože jsou Velikonoce nejdůležitějším křesťanským svátkem, i nepříliš nábožensky založení lidé je mohou vnímat (vedle například Vánoc) jako jeden ze symbolů naší civilizace. Máme podle vás důvod se obávat, že jsou tyto atributy našeho tradičního evropského života něčím ohroženy?
Tvrdím dlouhodobě, že tyto atributy jsou ohroženy především islámem, zejména jeho radikální větví, která několikrát vyhlásila úmysl dobít Evropu a podřídit ji své kultuře.
Pane prezidente, koncem dubna vás čeká návštěva Svatého otce ve Vatikánu. Již jste uvedl, že s ním budete chtít mluvit o českých církevních restitucích a možnosti financování hospiců z takto církvemi nabytých prostředků. Můžete sdělit i další program a plány, které při návštěvě Vatikánu máte?
Předpokládám, že papež posvětí dva základní kameny hospiců v České republice, z nichž jeden bude církevní a druhý světský.
Kardinál Miloslav Vlk v rozhovoru pro Týden řekl, že úkolujete církev, když říkáte, na co má využít své prostředky, a takový postup označil za protiústavní a komunistický. Považujete to za protiústavní a komunistické?
Kardinál Vlk je zřejmě zatrpklý člověk, se kterým cítím soucit. Myslím si, že po odchodu kardinála Tomáška a nástupu kardinála Vlka došlo k hlubokému úpadku prestiže katolické církve, kterou nyní obnovuje kardinál Duka.
Stejně tak kardinál Vlk v podstatě zpochybnil vaše chápání současného mezinárodního terorismu, když řekl, že islám a terorismus není možné ztotožňovat. Co na to říkáte?
Samozřejmě že při mé návštěvě v Jordánsku nebo ve Spojených arabských emirátech jsem se setkal s názorem, že radikální islám má zastřešující organizaci, která se jmenuje Muslimské bratrstvo. Myslím si, že korunní princ Spojených arabských emirátů je o této věci informován poněkud lépe než kardinál Vlk.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka