Rána! Moravec ukázal v neděli průzkum. V úterý byl rozdrcen. A už se mluví o zaplacených lidech

15.11.2022 17:15 | Rozhovor

Dva politické průzkumy, dva odlišné výsledky. Podle jednoho v Česku posiluje hnutí ANO Andreje Babiše, podle druhého ODS. Jak je to možné? „Agentury dělají zakázky a průzkumy si někdo objednává,“ vysvětlil bývalý ministr financí za ODS Vlastimil Tlustý. A k pochybám o tom, jak špatně si česká vláda vede, přidal jasný výčet i osobní průzkum nálad ve společnosti.

Rána! Moravec ukázal v neděli průzkum. V úterý byl rozdrcen. A už se mluví o zaplacených lidech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Moderátor pořadu OVM Václav Moravec

Agentura Median podle posledního průzkumu totiž zjistila, že hnutí ANO by volilo 31,5ˇ% a vládní ODS 13,4 % dotázaných.


(Zdroj: Median.eu/cs)

Oproti tomu agentura Kantar učinila průzkum pro pořad České televize Otázky Václava Moravce, který jeho výsledky prezentoval právě v neděli. Hnutí ANO by získalo 26,5 % a samostatná ODS 21,5 %: „Spokojenost s politickou situací v říjnu vzrostla a ve volebních preferencích došlo k zásadním pohybům u dvou nejsilnějších stran v zemi. První místo obhájilo hnutí ANO s 26,5 %, a to přesto, že za poslední měsíc ztratilo tři procentní body. Následuje ODS s 21,5 %. Ta si naopak o 3,5 procentního bodu polepšila. Pokles preferencí ODS se podle toho nejnovějšího průzkumu, tedy po několika měsících, zastavil a vychází to tak, že dochází ke stabilizaci či k mírnému nárůstu,“ uvedl Moravec ve svém pořadu.


(Zdroj: ČT24)

O číslech průzkumů silně zapochyboval zkušený politik Vlastimil Tlustý. Jak si vysvětluje, že podle jednoho průzkumu ODS posiluje, a podle jiného zase ztrácí? A stejně tak ANO? Jak se v tom má volič a běžný Čech vyznat?

„Běžný člověk si musí na prvém místě uvědomit, že průzkumy si někdo objednává a platí za ně. Agentury nejsou dobročinné spolky, které by zdarma uveřejňovaly stavy veřejného mínění. Profesionální agentury jsou skvěle placeny za to, že dělají zakázky – a u těchto zakázek nesmírně záleží, kdo si co objedná. A to je odpověď,“ řekl Tlustý pro ParlamentníListy.cz.

Mámo, koukni, oni mají už 15 procent!

To podle něj platí pro všechny agentury – ať tedy Median, nebo Kantar, který používá Česká televize. „Nevím, co si Česká televize a Václav Moravec objednali a kdo to zaplatil, ale vím, že při vyhodnocení je nezbytné vědět, že průzkumy vznikly na zakázku. A když si uvědomíme, že vznikly na zakázku, pak je možné, že podle jednoho průzkumu získá někdo o 50 % více hlasů, než podle druhého. Záleží, kdo si co objednal. To platí pro všechny agentury, skoro o každém průzkumu – a už v titulku médií by mělo být napsáno, kdo si je zaplatil,“ zdůraznil Tlustý.

Bývalý ministr financí si myslí, že v určitém smyslu stále platí výrok, který bývá mylně přisuzován Winstonu Churchillovi, ale ve skutečnosti ho pronesl nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels:Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval.“ Tlustý také upozornil, že současný prezident Miloš Zeman tento výrok rád používá.

Avšak: „Nejsou všechna čísla objednána, některá budou objektivní, ale vše je dáno tím, kdo průzkum objednával. Pokud ho tedy zadá proto, aby se jím mohl řídit, zadá ho objektivně, aby neklamal sám sebe. Pokud ho někdy zadá kvůli reklamě, propagandě, jde o něco jiného. Například je všeobecně známo, že když se politik či strana potřebuje stát silným politickým subjektem, koupí se rostoucí průzkum, kde má pokaždé lepší číslo. Na začátku třeba 1,7 %, pak 2,5, pak skočí na 3,6 a roste. Volič pak uvěří silným uskupením. „Mámo, koukni, oni mají už 15 procent! Ty budu volit!‘ A přesně kvůli této větičce si průzkumy příště zase někdo koupí,“ popsal Tlustý.

Připomněl, že každá agentura má nasmlouvány osoby, kterých se v průzkumech ptá, a to nejen na politiku. Zná tedy i jejich historii odpovědí a politických preferencí, kterou může inteligentní člověk využít k odhadu, jaká bude odpověď. I to by dle Tlustého mohlo leccos napovědět.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Proč jste na navýšení rodičovského příspěvku netlačila víc dřív?

Myslím, když jste byli ve vládě? Myslíte, že teď něco zmůžete? A můžete aspoň říci, když už nejste ve vládě, proč a kdo byl proti navýšení rodičovské pro všechny a ve větší míře, která by zohledňovala inflaci a růst cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vidlák: Rozdíl mezi Fialou a Babišem. Voliči, chceš?

4:40 Vidlák: Rozdíl mezi Fialou a Babišem. Voliči, chceš?

VIDLÁKŮV TÝDEN Může Babiš oproti Fialovi zásadně otočit kormidlem a změnit směřování naší země? Podl…