Starosta Prahy 8: Libeňský most není bezpečný a nikdo nedokáže říci, kdy se opraví

26.05.2016 10:12 | Zprávy

Řadu let diskutovaný projekt nové radnice na Praze 8 skončil u soudu. Co bude dál? A proč se hospodaření radnice pohybuje dlouhodobě v záporných číslech? Nejen o tom jsme si povídali se starostou Romanem Petrusem (ČSSD). Řeč přišla také na zavedení parkovacích zón na území městské části a vyjádřil se i k požadavku několika set občanů, kteří si přejí odtržení Karlína od Prahy 8 a připojení k Praze 7.

Starosta Prahy 8: Libeňský most není bezpečný a nikdo nedokáže říci, kdy se opraví
Foto: wikipedia.org
Popisek: Praha 8

Od května se radnice na Praze 8 připojila k zavedení zón placeného parkování. Konktrétně jde o oblast Karlína a Libně. Současně ale usilujete o to, aby se přidala i oblast v Kobylisích, zvláště okolí metra Ládví, které je v současnosti na tom hůře než Karlín. Proč se oblast nepřidala již v první vlně a kdy by se tak mohlo stát?

Nakonec budou parkovací zóny na Praze 8 zahájeny společně. Tedy nejen v oblasti Karlína a Libně, ale i v Kobylisích. Povedlo se to díky velké iniciativě pana radního pro dopravu Karla Šaška, který to prosadil na Hlavním městě Praha. 

Placené parkování ale bezpochyby problém s nedostatkem míst nevyřeší. Plánujete tak i investice do nových parkovacích míst? Kde konkrétně?

V současnosti, třeba v okolí Ládví a v Kobylisích, auta, která přivezou návštěvníky Prahy, tvoří minimálně třetinu aut. Stejné je to i v Karlíně. Zda to situaci vyřeší nebo ne, tedy nechme na zavedení zón. Investice bychom rádi dělali, ale absolutně nám chybějí místa, kde by se parkovací domy daly vybudovat. 

Již delší dobu se snažíte tlačit na developery, aby se společně zamysleli nad tím, co udělat, aby na Rohanském ostrově vznikla základní škola. Neuvažujete o jejím vybudování z vlastních prostředků? Proč?

Nová výstavba na Rohanském ostrově nám umožňuje tyto nedostatky vyřešit právě za pomoci developerů. Původní projekt je nastaven tak, že městské části a okolí přivede poměrně velkou zátěž, ale nic jiného jim nepřináší. Náš cíl je takový, že developer by měl kromě výdělku i něco oblasti přinést.

Až na Karlín jsou podle vás kapacity škol dostatečné. Co ale místa v mateřských školách?

S mateřskými školkami zatím problém nemáme. Je třeba říci, že to je i díky tomu, že Praha 8 nikdy neprodávala školské objekty a jen je pronajímala. Zároveň několik minulých vedení městské části velmi dobře spravovalo oblast školství a připravovalo se. Pevně doufám v to, že naši následníci budou stejně prozíraví a budou v tom pokračovat a skončí současný velký boom.

Městská část Praha 8 v roce 2015 hospodaří jako jedna z mála pražských radnic se schodkovým rozpočtem. Podle vašich slov je příčina v minulosti, jelikož je rozpočet zatížen řadou smluv uzavřených bývalým vedením. Díky nedostatku peněz půjdou tento rok stranou prakticky všechny investice. Předpokládám, že schodek souvisí s vaší snahou stabilizovat rozpočet. Jak dlouho očekáváte, že to bude trvat, a kde se snažíte ušetřit?

Rozpočet městské části byl v minulosti vyrovnaný pouze uměle. Ve skutečnosti je schodkový již řadu let. Je to dáno tím, že běžné příjmy městské části jsou léta přibližně 300 000 000 korun pod běžnými výdaji. Rozdíl byl dlouho dorovnáván prodejem majetku. Jako by rodina vydělávala dvacet tisíc, výdaje měla třicet tisíc a řešila to tím, že prostě každý rok prodá kousek domácnosti včetně těch částí, které jim přinášejí peníze. Nyní jsme v situaci, kdy nemáme žádný majetek na prodej, ale ani na zisk, který z něj prokazatelně byl. Snažíme se osekávat výdaje, především v počtu zaměstnanců. Za dva roky jsme rozdíl mezi běžnými výdaji a běžnými příjmy snížili o 100 000 000 korun.    

Opozice vás kritizuje za zastavení projektu na novou radnici. I vy sám jste připustil, že je vám velmi líto, že městská část nemá jednu budovu radnice a doufáte, že se jí někdy dočká. Na čem to závisí? Přece jen podle původního harmonogramu měla být stavba již hotová.

Stavba by byla hotová, kdyby byl projekt v pořádku. Bohužel není. Dokonce je situace taková, že musí rozhodovat soud, zda budova a pozemek vůbec patří Praze 8 a ta je na něm oprávněna stavět. Podle vyjádření řady právníků totiž budova, která stála již přes půl miliardy, vůbec nepatří Praze 8. Kdybychom pokračovali v této stavbě a placení, je pravděpodobné, že bychom se dopouštěli porušení řady zákonů. 

Praha 8 se vyslovila pro rekonstrukci Libeňského mostu. Máte nějaké aktuální informace, kdy by na most měly přijet těžké stroje a začít s rekonstrukcí? Jaký odhadujete termín dokončení? A především jak ovlivní dopravu na Praze 8?

Já osobně prosazoval, aby most byl rychle opraven a hlavně aby byl bezpečný. Zastupitelstvo však rozhodlo v rámci vyhovění petici, která obě tyto složky potlačuje. V současnosti je situace taková, že most bezpečný není a absolutně nikdo nedokáže říci, kdy bezpečný bude.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Jana Maláčová byl položen dotaz

Předsedkyně

Proč myslíte, že zrovna vy můžete stranu dostat zpět do sněmovny, když jste byla u toho, když z ní vypadla? A věříte si v příštích volbách? Podle všeho jste zatím bez šance na návrat. Není to paradox, když máte takovou příležitost, protože jen minimum lidí je spokojených s tím, jak se jim daří?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dusno mezi Černochovou a Řehkou. Pavel a „červené barety“. Po výživném jednání výboru hovoří poslanec Vích

17:45 Dusno mezi Černochovou a Řehkou. Pavel a „červené barety“. Po výživném jednání výboru hovoří poslanec Vích

Rozčílení ministryně Jany Černochové kvůli incidentu na cvičení v Keni, kvůli kterému tato zatajovan…