Vítězství Strakonické Veřejnosti napadl u krajského soudu jeden z neúspěšných kandidátů a ani půl roku po volbách nepadlo definitní rozhodnutí o možném opakování voleb. Kdy by mělo zaznít? A domníváte se, že Ústavní soud rozhodne jinak?
Ani půl roku po volbách není rozhodnuto, což mě na rozdíl od p. Janského a p. Vondryse netěší. Ústavní soud sice dne 20. 12. 2018 rozhodl, že situaci projedná přednostně jako naléhavou, ale zatím bohužel nerozhodl. V tuto chvíli nevíme, kdy rozhodnutí zazní, a ani netušíme, jak rozhodne. Musíme být trpěliví a věřit, že rozhodne ve prospěch voličů a ve prospěch města.
Ostrá kritika na vaši osobu zaznívala již před volbami. Čím si takto vyhrocené vztahy na radnici vysvětlujete? A zejména, budete se snažit na svém přístupu k opozici něco změnit?
Jsem starosta a předseda hnutí, tedy jasný terč. Ostrá kritika ale zaznívá převážně jen z úst p. Vondryse. Byl starostou 16 let a nikdy se nesmířil s volební prohrou. Spojil se se svým nohsledem, p. Janským (člověkem s pochybnou a kriminální minulostí, kterého použili k napadení voleb), a vytvořili spolu nenávistnou psychopatickou dvojici, která se neštítí používat špinavých metod, lží a překrucování skutečností, pomluv a podobných věcí. Naše skutečná opozice (ODS, ČSSD, TOP 09 a další) je konstruktivní, nepomlouvá a my nemáme problém s nimi jednat a vzájemně se respektovat s jediným cílem – pracovat co nejlépe pro občany našeho města.
Strakonická Veřejnost získala v říjnových volbách více než 50 % hlasů, což je téměř dvakrát více než před čtyřmi lety. Jak by podle vás pro stranu dopadly opakované volby? Obáváte se jich?
Jsem optimista a voleb se nebojím. Za nás hovoří výsledky práce za minulé volební období. Občané to vidí, nejsou to ovce, nejsou letargičtí, jak tvrdil Krajský soud v ČB, ale naopak se o své věci starají a my jim nasloucháme. Svědčí o tom jednak výsledky voleb a také nadprůměrná volební účast ve Strakonicích.
Vaše kompetence jsou až do rozhodnutí Ústavního soudu značně omezené. Jaký vliv to má na fungování města?
Každá obec je spravována zastupitelstvem. Protože po vůli pánů Vondryse a Janského jsme nemohli ustanovit zastupitelstvo, nyní nemůžeme řádně spravovat své záležitosti. Hospodařit můžeme s jednou dvanáctinou rozpočtu. Nemůžeme rozhodovat ve věcech patřících do samostatné působnosti obce, neboť to je vyhrazeno zastupitelstvu (§ 84 zák. o obcích). Nemůžeme rozhodovat o řadě právních jednání, která jsou také vyhrazená zastupitelstvu (§ 85 zák. o obcích). Nemůžeme nakládat s majetkovými právy, žádat o dotace, vyplácet městské dotace organizacím, zahajovat a dokončovat větší investiční akce, nakládat neomezeně s rozpočtem, nakládat s našimi podíly v akciových společnostech atd. Je to velké omezení, ale pan soudce v Budějovicích říkal, že snad přece do práce chodíme, tak co! Město funguje, ale jak se říká „na půl plynu“. Přesto se snažíme i za této situace dělat maximum. Nikomu to nepřeji.
Prozradíte nám, jak nyní vypadá běžný pracovní den na radnici?
Zastupitelstvo se rozpouští prvním dnem voleb. Hned po volbách se dohodne koalice, ustaví se starosta, místostarostové, rada, výbory a začne pracovat nové zastupitelstvo. Takový je normální postup. U nás byly ale volby zásluhou výše uvedených pánů zneplatněny (jak málo stačí v našem právním státu) čili zastupitelstvo vůbec nemáme. Město řídí v tuto chvíli starosta a místostarostové a stará rada města ho udržuje v chodu a plní stará usnesení starého zastupitelstva a svá nová usnesení (nejvíce např. pronájmy bytů). Rozvoj je možný pouze do 50–200 tisíc korun! Přitom máme rozpočet kolem 500 mil. Kč a po panu Vondrysovi stále ještě téměř 200 mil. Kč dluhů. Takže úřad pracuje dál, ale v silně omezeném režimu. Místo starostí o majetek a dotace řešíme, kde nám chybějí peníze a kde je na to vzít. Zastupitelstvo by v rozpočtu mělo schvalovat přesuny peněz, a to nejde, čili snažíme se vyjít s jednou dvanáctinou měsíčně a vydržet tam, kde výdaje podporuje stát nepravidelně, a z rozpočtového provizoria to ASI doplatit nejde. Trochu čarujeme s penězi, protože není nikdo, kdo by nám detailně poradil, co můžeme kam dát. Ve státě chybí (bohudík) zkušenost s rozpočtovým provizoriem, nikdo to v takovém rozsahu neřešil. Pokud ano, budu rád, když mi napíše a poradí. Za celou dobu našeho fungování se i obrovsky zvýšil počet nejrůznějších kontrol. Nemusím být velký myslitel, abych věděl, kdo je podněcuje. Rozhodně se nenudíme. Nicméně jsem moc rád, že podle všech výsledků kontrol svou práci odvádíme velmi dobře.
Jak situaci vnímají sami občané, s nimiž hovoříte?
Mluvím s lidmi a vím, že většinu občanů nejvíce naštvalo, že je Krajský soud v ČB postavil do pozice naivních ovcí, neschopných se bez nápovědy soudu samostatně rozhodnout, lidí, kteří nepřemýšlejí a jediným kritériem pro ně je vyhledávat „Chléb a hry!“ a podle toho volit. Nálada je docela napjatá.
Za předpokladu, že byste zůstal v čele úřadu po celé volební období, existuje nějaká priorita, o níž víte, že se vám vlivem událostí podařit neprosadí? Přece jen ztratíte řadu měsíců.
Přeji našemu městu a jeho občanům, aby stav bez zastupitelstva už netrval dlouho. Je to tragikomedie. Našetřili jsme na rozvoj města peníze, které nemůžeme použít. Priorit máme řadu, ale museli jsme odložit například stavbu teplého slaného bazénu, stavbu sportovní haly, skateboardového hřiště, lávky přes řeku v Dražejově, parkoviště na sídlišti Mír, revitalizaci sídliště Šumavská, opravy ulic Zvolenská a dalších. Odložit spoustu plánů, které jsme chtěli začít realizovat co nejdříve po volbách.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková