Odbory odmítly úterní nabídku Škody Auto na růst tarifních mezd o deset procent a vyplacení mimořádné prémie pět tisíc korun ve mzdě za duben. Odboráři už před začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent, a proto považují nabídku za nedostatečnou. Naopak vedení firmy to označilo za konečnou nabídku. Jak se na toto poměřování svalů mezi vedením největší české firmy podle tržeb, největšího českého exportéra a jednoho z největších českých zaměstnavatelů s odbory díváte a kdo hraje s vyššími kartami?
Zcela běžný kolorit, handrkování o mzdy je momentálně v běhu ve velké části firem, takže zrovna ve Škodovce je jasné, že to bitva bude drsná. Aktuálně, tedy minimálně z pohledu dalších několika měsíců, mají trumfy na své straně odbory, protože lidí je pohříchu málo. Ekonomika je velice přepálená, pnutí na trhu práce je největší v novodobé a statisticky zaznamenané historii.
Z pohledu dlouhodobějšího, tedy rok a déle, ale mají trumfy v rukávě naopak zaměstnavatelé. Už jsme tu mnohokrát rozebírali, že se ekonomika – a to nejen ta naše, ale i za našimi hranicemi – již začala ochlazovat. Krom jiného právě kvůli přepálenému trhu práce, který nemá kde brát lidi. A v ekonomice platí jednoduché pravidlo: Čím větší přehřátí, tím větší následný pád. A také naopak. Tedy za rok touto dobou už nezaměstnanost poroste. Jenomže současně, čím vyšší mzdu si dnes ten který zaměstnanec vyjedná, tím větší pravděpodobnost, že bude jako první nahrazen.
Zaregistroval jsem v médiích stížnosti exportérů, že vrcholoví politici nebyli od voleb téměř na žádné velké zahraniční cestě mimo Evropu, na kterou by vzali také zástupce českého byznysu, s výjimkou nedávné výpravy ministra průmyslu Tomáše Hünera do Indie. To, že v posledních měsících vázne hledání a nacházení nových trhů, přičítají čeští vývozci politikům. Pokud bude stav, kdy zemi vládne kabinet bez důvěry, trvat i další měsíce, může to české exportéry skutečně poškodit?
Tak za prvé význam podnikatelských misí bych rozhodně nepřeceňovala. Nemám zprávy o tom, že by tyto cesty nějak zásadně přispívaly k navýšení vývozu. Za druhé, podnikatelé mohou jet do zahraničí sami, jen to mají trochu dražší, než když se svezou vládním letadlem. Za třetí, do jisté míry je pravda, že když stojí podnikatel v zahraničí vedle českého ministra, zahraniční ministr ho bere víc vážně. Ale mluvíme o ministrech. Fajn, cizí ministr podá českému podnikateli ruku – a co z toho? To přece byznys ještě nedělá. Byznys se dělá na úrovni firma proti firmě. A obchodních případů, kdy český podnik něco prodá přímo cizímu státu, je jako šafránu a je otázkou, zda k tomu podnikatelská mise vůbec přispěla.
Takže shrnuto: Nemyslím, že zrovna tohle by mohlo české podnikatele v pravém slova smyslu poškodit.
Žáci a studenti do 26 let a důchodci starší 65 let budou po 10. červnu 2018 cestovat vlaky a autobusy se slevou 75 procent z ceny jízdného. Ministerstvo dopravy tak navrhlo upravit původní závazek vlády zavést pro tyto skupiny obyvatel bezplatné užívání osobní železniční dopravy, který je obsažen v programovém prohlášení kabinetu Andreje Babiše. Snížení příjmů z jízdného bude vláda dopravcům kompenzovat stejně, jako stát už dnes kompenzuje současné slevy, čímž ale nároky na státní rozpočet vzrostou ze stávajících zhruba 240 milionů korun na téměř 6 miliard korun ročně. Je to rozumný krok?
Nechápu, proč by například rodiče měli zaplatit státu své daně, aby z těchto daní pak stát mohl zadotovat dopravce, který dá jejich dítěti slevu na dopravu... Nebylo by jaksi logičtější těm rodičům jejich peníze rovnou nechat a současně nevytvářet lživý dojem, že některé služby mohou být (skoro) zadarmo?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník