Evropský parlament v minulém týdnu schválil legislativu, která zakazuje prodej aut se spalovacími motory po roce 2035. Někteří mají obavy, že to povede k likvidaci evropského automobilového průmyslu, který je vlajkovou lodí ekonomiky EU. Sdílíte tyto obavy?
Mám obavy, že to výrazně poškodí evropský automobilový průmysl a evropského spotřebitele. Pokud mají být elektromobily budoucností, o čemž stále nejsem plně přesvědčen, pak by si měly cestu na vrchol probojovat samy. Ať trh a zákazník rozhodnou, jestli je elektromobilita tou lepší volbou. Nelíbí se mi, že některé bohaté státy dotují koupi elektromobilů.
Vedle toho jsou tu další alternativy, které by mohly hrát v budoucnu důležitější roli, příkladem je třeba vodík. Existují studie, které uvádějí, že výroba elektromobilu není bezemisní. Těch faktorů je více, patří mezi ně nedostatečná infrastruktura, otazník visí nad bateriemi a třeba i nad jejich hořlavostí při haváriích, dojezdovou vzdáleností, cenou, pracovním trhem v tomto odvětví atd.
Návrh Evropské komise dal automobilkám nůž na krk a ony se tomu musely přizpůsobit. Faktem je, že většina velkých automobilek už totiž tak nějak rezignovaně chce, ať je návrh schválen. Potřebují totiž mít nějakou právní jistotu a začít se připravovat, protože budou muset provést zásadní změny ve výrobě a reagovat tak na raketově rostoucí asijský trh.
Mnohem větší obavy mám ale nyní z nové emisní normy EURO 7, která jde ještě dál. Proti tomu už se automobilky tvrdě ohrazují. Ideologie nesmí vyhrát nad zdravým rozumem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo